AYVACIK SULAMA BİRLİĞİ ANA STATÜSÜ
Birliğin Adı
Madde 1- Birliğin adı Ayvacık
Sulama Birliğidir. Birlik, Kamu Tüzel Kişiliği’ne sahip olup, 6172 sayılı Kanunda
hüküm bulunmayan hallerde özel hukuk hükümlerine tabidir. Birliğin merkezi Çanakkale
ili Ayvacık ilçesidir.
Birliğin Maksadı
Madde 2- Birliğin
maksadı; görev alanı içerisinde Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından
inşa edilmiş veya inşa edilmekte olan ya da inşa edilmesi planlanan sulama
tesislerini Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan yönetmelik,
yönerge, talimat, rehber vb. mevzuat çerçevesinde inşa maksatlarına uygun
şekilde kullanmak, işletmek, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün onayını almak
suretiyle işlettirmek, bu tesislerin bakım, onarım ve yönetim sorumluluğunu
yürütmek, tesisi geliştirmeye yönelik Çevresel Etki Değerlendirme kriterlerine
haiz, çevreyle uyumlu yeni projeler yapmak, yaptırmak veya tesisi yenilemek
suretiyle tarımsal sulama faaliyetlerini yürütmek, sulama ve diğer tarımsal
faaliyetler hakkında öğretici ve eğitici çalışmalar düzenlemek, düzenlenen
çalışmalara katılmak, suyun ve sulama tesislerinin etkin, verimli ve düzenli
kullanımını sağlayarak sulu tarımın gelişmesini ve üretimin dengeli olarak
artırılmasını sağlamaktır.
Birliğin Çalışma
Konuları
Madde 3- Birliğin
çalışma konuları şunlardır:
a) Görev alanı
içerisinde yer alan tesislerin işletme, bakım, onarım, yönetim ve yenileme
hizmetlerini Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan yönetmelik,
yönerge, talimat, rehber vb. mevzuatta
belirtilen usul ve esaslara uygun olarak yapmak ve/veya Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü'nün onayını almak suretiyle yaptırmak.
b) Sulama
suyunun ana, yedek ve tersiyer kanal/kanalet/hat vasıtasıyla hizmet sahasının
mansap noktasına kadar akış güvenliği sağlanarak, randımanlı bir şekilde,
mevcut su potansiyeline göre gerçek ihtiyaçlar nispetinde mücbir bir sebep
olmadıkça talep edilen zamanda iletilmesini, dağıtılmasını ve tüm birlik
üyelerine ulaştırılmasını sağlamak.
c) Devraldığı
tesisi Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün onayını almak suretiyle
geliştirmek, bu tesis ile ilgili yeni projeler yapmak veya yaptırmak.
ç) Katılım
payını, su kullanım hizmet bedelini ve uygulanan cezaları tahsil etmek.
d) Ortak
tesisler için Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nce sarf olunan yıllık işletme
ve bakım masraflarından kendi payına düşen miktarı ödemek.
e) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi
sistemlerini Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve rehberlerine
uygun kullanmak, sistemin gereği iş ve işlemleri zamanında yapmak.
f) Sulama tesisi
ve birliğin faaliyetleriyle ilgili, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talep
ettiği her türlü izleme ve değerlendirme çalışmasını yapmak, talep edilen
istatistiki verileri, toplamak, değerlendirmek, raporlamak ve Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü’nce belirlenen takvime göre Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
ve/veya Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’ne sunmak.
g) Görev alanı
içerisinde su miktarına bağlı olarak ekilecek bitki desenini Tarım ve Orman
Bakanlığının ilgili birimleri ile işbirliği yaparak planlamak.
ğ) Görev alanı
içerisinde öngörülen üretim hedeflerinin gerçekleşmesine katkıda bulunmak üzere
gerekli tedbirleri almak.
h) Sulama ve
diğer tarımsal konularda faaliyet gösteren kurumlarla işbirliği yaparak
araştırma, geliştirme ve eğitim çalışmalarında bulunmak.
ı) Amaç ve görevleri ile ilgili konularda ulusal ve
uluslararası gelişmeleri takip etmek.
Birliğin Görev
Alanı
Madde 4- Birliğin görev
alanı, devraldığı sulama tesisinin proje alanı ile sınırlı olup; Çanakkale İli
Ayvacık İlçesi Fatih mahallesi, Ümmühan mahallesi, Söğütlü köyü, Sazlı köyü,
Büyükhusun köyü, Behram köyü, Paşaköy köyü, Korubaşı köyü, Gülpınar köyü,
Taşağıl köyü, Kocaköy köyü, Yukarıköy köyü, Tuzla köyü, Babadere köyü, Kösedere
köyü, Akçin köyü, Misvak köyü, Sapanca köyü, Süleymanköy köyü ile Ezine İlçesi
Bahçeli köyü ve Karagömlek köyü olmak üzere
toplam yirmibir (21) adet yerleşim birimini kapsamaktadır.
Madde 5- (1) Yapılan
denetimler neticesinde maksadına ulaşamayacağı tespit edilen sulama birlikleri,
sulama tesisinden beklenen faydanın ve sürdürülebilir işletme yönetiminin
sağlanabilmesi için, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün gerekli görmesi
halinde Bakan Onayı ile bu birliklerden birinin tüzel kişiliği altında
birleştirilebilir.
(2) Birliğin başka bir birlikle birleştirilmesi, Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğünce uygun görülen başka sulama tesislerinin de birliğe
devredilmesi ve mevcut projenin geliştirilmesiyle birlik görev alanı
genişleyebilir.
(3) Birlik görev alanının Bakan Olur’u ile
değişmesini müteakip, Olur tarihinden itibaren bir ay içerisinde görev alanına dâhil
olan yerleşim yerlerinin 4. maddeye ilave edilebilmesi için, maddede yapılması
gereken değişiklik, Birlik Başkanı tarafından Bakan Olur’una sunulmak üzere DSİ
Bölge Müdürüne teklif edilir.
Madde 6- Birlik, devraldığı tesisin görev alanı dışına,
su kaynağı görev alanının sulama suyu ihtiyacını karşılıyor ve artıyorsa,
sulama sistemi ilave alanlara verilecek su miktarını taşıyabilecek kapasitede
ise görev alanı dışında sulanmak istenen sahada meyve bahçesi vb. sabit tesis
kurulmaması, tek yıllık bitki ekimi yapılması, sahanın ve kullanılan su
miktarının kontrolünün sağlanması şartlarına bağlı olarak Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşü alınmak kaydıyla bir yıl süreli su kullanım
sözleşmeleri ile su verebilir.
Birliğe Devredilen
Görev ve Hizmetler
Madde 7- (1) Birliğe devredilebilecek görev ve
hizmetler, 3’üncü maddede yer alan çalışma konuları ve devir sözleşmesinde
belirtilen esaslar çerçevesinde şunlardır:
a) “Genel Sulama
Planlaması” kapsamında, sulama beyannamelerini toplamak, toplanan beyannamelere
göre sulanacak alan ile bitki desenini öngörmek ve buna göre sulama sezonunda
ihtiyaç duyulacak sulama suyu miktarını tespit etmek, mevcut su potansiyeli ile
sulama suyu ihtiyacını karşılaştırarak sulama planlamasını yapmak,
b) “Su
Dağıtımının Programlanması ve Uygulama" çalışmaları kapsamında, su istek
kartlarını toplamak, Genel Sulama Planlamasının Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nce uygun görülmesini müteakip Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü ile
imza altına alınacak su kullanım protokolünde görev alanına tahsis edilen
sulama suyu nispetine göre su dağıtım programını hazırlamak ve bu programı
suyun eşit, adil ve güvenilir bir şekilde dağıtımını esas alarak uygulamak,
şebekeye alınan, kullanılan ve tahliye edilen su miktarının sürdürülebilir bir
şekilde ölçülmesi ve yönetimini sağlamak,
c) Sulama sezonu
öncesinde kısıtlı sulamayı gerektirecek bir durumun oluşması halinde, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun
görüşünü alarak gerekli tedbirleri almak ve yapılacak uygulamaları sulama
sezonu öncesinde su kullanıcılarına çeşitli iletişim araçlarıyla ilan etmek,
ç) Su kullanım
protokolü ile sulamaya tahsis edilen sulama suyunun, işletme ve bakım hizmeti
verilen görev alanı içinde veya dışında, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün
onayı dışında başka amaçlarla kullanılmasını engellemek,
d) Sulama tesisi
ve mütemmim cüzlerinin, fonksiyonlarını sürdürebilmeleri için “Bakım-Onarım
Yönergesi”ne göre muayene ve kontrolleri yaparak bakım ve onarım ihtiyaçlarını
belirlemek, bu ihtiyaçları program dâhilinde karşılamak, neticelerini takip ve
kontrol etmek,
e) Sulama sezonu
içinde ortaya çıkabilecek arızaları sulamayı aksatmayacak ve su kullanıcılarını
mağdur etmeyecek sürede gidermek, onarım süreci, yedek parça ve malzeme temini
ile ilgili olağan dışı koşulların oluşması durumunda Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün
onayı ile gerekli tedbirleri almak ve su kullanıcılarını bilgilendirmek,
f) Devraldığı
sorumlulukları yerine getirebilmek için işletme, bakım, onarım ve idari
konularda görev yapmak üzere Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün onayı ile
“Sulama Tesisleri İşletme Talimatı”nda belirtilen vasıf ve tecrübedeki
personeli kapsayacak şekilde birlik teşkilatını ve asgari sayı ve cinste araç,
iş makinası ve ekipman parkını oluşturarak işletme düzenini kurmak ve
sürdürülebilir bir şekilde yönetimini sağlamak,
g) Görev alanı
içinde ve yıllık su sözleşmeleri ile görev alanı dışında sulanan sahaların ve sulanan
alandaki bitki deseninin tespiti için gerekli mesaha çalışmalarını yapmak,
ğ) Su
kullanıcılarına suyun ulaştırılması, birliğin tüzel kişilik kazanmasından önce
görev alanı içinde açılmış olan yeraltı suyu kuyuları ile yapılanlar da dâhil
olmak üzere sulamadan dönen fazla suyun uzaklaştırılması, birliğin
sorumluluğundaki sulama tesisinin mütemmim cüzü olan servis yolları için birlikçe
yapılan yönetim, bakım ve onarım, yatırım geri ödeme, finansman, personel, mal
ve hizmet alım ve enerji kullanım giderleri gibi her türlü gideri karşılayacak
şekilde ve sulama birliklerince su kullanım hizmet bedellerinin belirlenmesinde
asgari değer olarak alınan ve Bakan tarafından onaylanan tarifeyi esas alarak
su kullanım hizmet bedelini belirlemek, belirlenen bu bedelin tahakkuk ve
tahsilatına dair iş ve işlemleri gerçekleştirmek,
h) İhtiyaç halinde
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün uygun görüşüyle, “İşletme, Bakım ve
Yönetim Sorumluluğu Devredilen Sulama Tesislerinde Yenileme Projelerinin
Uygulama ve Denetimi Yönergesi”ndeki usul ve esaslar uyarınca mevcut tesislerin
yenileme ya da modernizasyonu ile yeni sulama tesisi inşaatına yönelik çalışmalar
yapmak,
ı) Görev alanı
içinde sulama tesisleri ve tamamlayıcı tesisler ile kamulaştırılarak Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü adına tescil edilen ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün tasarrufunda bulunan taşınmazlarda karşılaşılan müdahale ve
kirlenmeleri, ilgili mevzuat ve “Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü Tesislerinde
Görülen Müdahale ve Kirlenmeler ile Bunların Önlenmesine Dair Rehber”
çerçevesinde izleyerek, muhtemel gelişme ve tespitleri zamanında Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğüne bildirmek,
i) Görev alanı
içindeki sulama tesisi ve mütemmim cüzlerinin güvenliğini ve korumasını
sağlamak,
j) Her türlü
kaza, boğulma vb. hususlar ile meslek hastalıkları ve iş güvenliği konusunda
gerekli sağlık ve koruyucu güvenlik tedbirlerini 6331 Sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak almak,
k) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü’nün talep ettiği her türlü izleme ve değerlendirme
çalışmasını yapmak, talep edilen istatistiki verileri toplamak, değerlendirmek,
raporlamak ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nce belirlenen takvime göre Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü ve/veya Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’ne sunmak,
l) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi
sistemlerini Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve
rehberlerine uygun kullanmak, sistemin gereği iş ve işlemleri zamanında yapmak.
(2) Birlik adına yapılan her türlü sözleşme ve
taahhütten birlik tüzel kişiliği sorumludur.
Birlik Üyeliği
Madde 8- (1) Birlik
görev alanı içerisinde tapuda kayıtlı arazi sahibi olmak veya arazi kiralamak
suretiyle tarımsal üretimde bulunan her su kullanıcısı gerçek ve tüzel kişi,
tesisten faydalanabilmek için o birliğe üye olmak zorundadır.
(2) Aynı arazi üzerinde miras ortaklığı, paylı
mülkiyet vb. sebeplerle birden fazla malikin bulunması halinde su kullanıcısı
gerçek ya da tüzel kişilerin birliğe üyeliğinde diğer ortak ve/veya pay
sahiplerinin muvafakati istenir.
Madde 9- (1) Birlik
üyeliğine kayıt işlemlerini birlik başkanlığı yapar. Kayıt sırasında, her su
kullanıcısı Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalamak zorunda olup,
her su kullanıcısına bir üyelik numarası verilerek, aynı numara ile Noter tasdikli üye kayıt
defterine işlenir. Aynı arazi için hem
mülk sahibi hem kiracı aynı anda birliğe üye olamaz.
(2) Birlik Başkanlığı, 6172 Sayılı Kanun’da
değişiklikler yapan 7139 Sayılı Kanundaki düzenlemelerden önce üyelik kaydı
yapılmış olan su kullanıcıları ile Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini
imzalayarak sulama sezonu öncesinde üyelik kaydı işlemlerini tamamlayacaktır.
(3) Birlik Başkanlığı, ilk üyelik kaydı sırasında su
kullanıcılarından birlik görev alanındaki tapuda adına kayıtlı veya kiralayarak
sulama yaptığı/yapacağı arazisinin her bir dekarı için bir defaya mahsus olmak üzere
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından her yıl belirlenen katılım payını
tahsil eder. Katılım payları tahsil edilen su kullanıcılarına üye kimliği,
imzalı ve kaşeli para makbuzu verilir. Katılım payının tahsilinde aşağıdaki
hususlar gözetilir:
a) Su
kullanıcısı tarafından üyelik kaydının yapıldığı yıldan sonra yeni bir arazi
edinilmesi ve/veya başka bir arazinin kiralanması halinde yeni mülk edinilen
veya kiralanan arazi için daha önceden katılım payı ödenmemişse, arazinin her
bir dekarı için ilave katılım payı alınır.
b) Katılım payı
ödenmiş arazinin miras ya da satış yoluyla el değiştirmesi durumunda arazinin
yeni mülk sahibinin su kullanıcısı vasfı sebebiyle birliğe yeni üyeliği
durumunda tekrar katılım payı alınmaz, yeni üyenin Sulama Tesisinden Faydalanma
Sözleşmesini imzalaması suretiyle üyelik işlemi tamamlanır.
c) Daha önce
tapuda adına kayıtlı arazisi olan su kullanıcısı katılım payını ödeyerek
birliğe üye olmuş ise arazisini kiraya vermesi halinde birliğe üyelik sona
erer. Kiracısı, Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalamak suretiyle
söz konusu arazi için katılım payı ödemeden üyelik işlemini tamamlar.
ç) Arazi sahibi birliğe daha önce üye olmamış ise kiracısı
katılım payı ödemek ve Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalamak
zorundadır. Ancak, kira sözleşmesinin sona ermesi halinde kiracının üyeliği
sona erer ve katılım payı iade edilmez. Aynı su kullanıcısı tarafından başka
bir arazinin kiralanması halinde ise arazi sahibi tarafından ödenmemiş olması
kaydıyla yeni kiralanan arazinin her bir dekarı için katılım payı ödenir.
Madde 10- Birliğin tüzel kişiliği altında başka
birlikler birleştirildiğinde, birleştirme öncesi birliğe üye olan su kullanıcılarının
birlik üyelikleri, birleşmeden sonra da Sulama Tesisinden Faydalanma
Sözleşmesi'nin imzalanması ile devam eder. Bu durumdaki sulama yaptıkları
ve/veya yapacakları araziler için daha önce katılım payı ödememiş olduğu tespit
edilen üyelerden katılım payı tahsil edilir.
Madde 11- Su kullanıcısı
olma vasfını kaybedenlerin üyelikleri bu vasfı kaybettikleri tarih itibarıyla
Birlik Başkanlığınca tüm borç ve ödemelerinin tamamı tahsil edilerek resen
sonlandırılır. Üyeliğin sona erdirilmesini müteakip Sulama Tesisinden
Faydalanma Sözleşmesi geçerliliğini yitirir. Üyeliğin sona ermesi durumunda
katılım payı iade edilmez.
Madde 12- Birlik
üyelerinin hakları şunlardır:
(1) Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini
imzalamak ve sözleşmedeki yer alan yükümlülükleri yerine getirmek şartıyla,
birlik görev alanı dâhilindeki sulama tesisinin sağladığı hizmetten faydalanmak.
(2) Birlik başkanlığından birlik faaliyetleri ile
ilgili bilgi istemek.
(3) Su kullanım hizmet bedeli tahakkukuna esas
mesaha ve tahakkuk cetvellerine ilan edilerek askıya çıkarıldığı süreler içinde
birlik başkanlığına yazılı olarak itiraz edebilmek.
Madde 13- Birlik
üyelerinin yükümlülükleri şunlardır:
(1) Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini
imzalamak ve sözleşmedeki yer alan aşağıdaki yükümlülükleri yerine getirmek:
a) Her yıl 15
Mart’a kadar sulama beyannamesini doldurup, sulama beyannamesi ile birlikte
sulama yapılacak parselin; mal sahibi ise tapusunun bir örneğini ilk seferde,
kiracı ise; mal sahibi veya kanuni temsilcisi ile kiralayan arasında akdedilen
kira sözleşmesinin bir örneğini, mal sahibi ve kiracının kimlik fotokopilerini
birliğin sorumlu birimine vermek.
b) Sulayacağı
parselleri ve ekim alanlarını tapu kayıtlarına uygun ve eksiksiz beyan etmek.
c) Vermiş olduğu
beyanlarda bir değişiklik olması durumunda, söz konusu değişikliği sulama
sezonu başlamadan önce, beyannameyi verdiği birime bildirmek.
ç) Her su
talebinde ayrı ayrı olmak üzere, sulayacağı parsel, sulanacak bitki çeşidi, su
istenilen gün, sulanacak parselin büyüklüğü, su alınacak kanal/boru hattı,
priz, hidrant bilgilerini kapsayan Su İstek Kartını doldurmak ve uygulamadan
önce, birlik görevlilerine, daha önceden duyurulacak zamanda iletmek.
d) Sulama sezonu
içinde yapılacak olan su dağıtım programlarına ve Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün veya Birliğin mücbir sebeplerle yapacağı kısıtlama ve su
kesintisine uymak.
e) Kapalı sulama
şebekelerinde sulama tesisinden faydalanabilmesi için, hidrant (su alma yapısı)
çıkışından itibaren hizmet alan parsellere (tarla başına) suyu ileten parsel
ortak iletim hattının Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından tesis
edildiği durumda; tarla başındaki vanalı çıkıştan sonra sulama tesisinin
gerektirdiği tarla içi sulama sistemlerini (laterallar, yağmurlama elemanları
vb.) Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun gördüğü proje çerçevesinde
tesis etmek veya ettirmek; parsel ortak iletim hattının tesis edilmediği
durumda ise Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün belirlediği hidranttaki çoklu
su alma ağzından itibaren parsel iletim hattı ve sulama tesisinin gerektirdiği
tarla içi sulama sistemlerini (laterallar, yağmurlama elemanları vb.) Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun gördüğü proje çerçevesinde tesis etmek veya
ettirmek.
f) Suyun
tasarruflu ve etkin kullanımını temin etmek maksadıyla, tarla başındaki vanalı
çıkışa/çoklu su alma ağzından sonra kendi tarlasına giden boru hattın başına
birliğin uygun gördüğü sulama vanası ve sayacını takmak veya taktırmak.
g) Sulanan
parseldeki bitkinin sulama suyu ihtiyacından daha fazla su kullanmamak.
ğ) Birlik
tarafından su yetersizliğine bağlı olarak yapılan ekim planlamasına uymak ve münavebe
programlarına katılmak.
h) Faydalandığı
sulama tesisinin işletme, bakım ve onarım ile diğer yönetim giderlerinin
karşılığı olarak kendisine tahakkuk ettirilen su kullanım hizmet bedelini
kendisine bildirilen/ilan edilen ödeme dönemlerinde ödemek.
ı) Arazisi
üzerinde yer alan sulama tesisini korumak, kişisel kusurlarından dolayı meydana
gelen zararları gidermek, aksi takdirde bu zararları gidermek için birliğin
yapacağı her türlü harcamayı birliğe ödemek.
i) Birliğin
sorumluluğunda olan tesisler ile kullanılan her türlü ekipman ve teçhizata
zarar vermemek, zarar verilmesi durumunda bu zararı tazmin etmek.
j) Birliğin
çalışma konuları ile ilgili olarak istediği her türlü bilgiyi zamanında ve
eksiksiz olarak vermek.
k) Birliğin sorumluluğunda olan tesisler üzerinde
yapılan işletme, bakım ve onarım çalışmaları için Birlik görevlilerine ve tarla
içi sulama sisteminin tesisi için komşu parsellerdeki çiftçilere geçiş ve
arazisine giriş izni vermek.
(2) Birlik Ana
Statüsü’ne aykırı davranmamak.
Birlik
Başkanlığı ile Başkanın Görev ve Yetkileri
Madde
14- (1)
Başkanlık, başkan ve başkanlık hizmetlerini yürütecek diğer personelden oluşur.
(2) Başkan, Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün teklifi üzerine Bakan tarafından kamu personeli arasından dört
yıla kadar görevlendirilir. Süresi sona eren Başkanın yeniden görevlendirilmesi
mümkündür.
(3) 7139 Sayılı Kanunun yürürlüğe
girmesinden itibaren en geç altı ay içinde birlik başkanlarının görevlendirmesi
yapılır. Bu görevlendirmeler yapılıncaya kadar, mevcut birlik başkanlarının
görevleri mevcut mali haklarıyla devam eder.
(4) Başkanın görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Kanun, birlik
ana statüsü ve ilgili mevzuatla verilen görevleri yapmak, yetkileri kullanmak,
Birliği temsil etmek ve yönetmek,
b) Birliğe üye
kaydını yapmak ve yeni üyeler ile daha önceden üye olan su kullanıcılarına
Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalatmak,
c) Sulama
tesisinden beklenen faydaya ve öngörülen işletme hedeflerine ulaşmayı
sağlayabilmek için “Devir Sözleşmesi”, “Sulama Tesisleri İşletme Talimatı”,
“Planlı Su Dağıtım Rehberi”, “Bakım Onarım Yönergesi”, “Sulama Sistemlerinde
Yabancı Otlarla Savaşım Yönergesi” ve “Tesislere Özel Hazırlanmış Kullanma
Talimatları”na göre işletme düzenini kurmak, bunun için Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü’nün iznini ve onayını aldıktan sonra gerekli araç, iş makinesi ve
ekipmanı temin etmek ve birlik ana statüsünde belirtilen vasıflarda yeterli
sayıda personeli istihdam ederek birlik teşkilatını oluşturmak,
ç) Sulama
suyunun akış güvenliğini sağlayarak görev alanının mansap noktasına kadar
randımanlı bir şekilde, ihtiyaç duyulan miktarda ve talep edilen zamanda
iletilmesini, dağıtılmasını ve su kullanıcısına ulaştırılmasını sağlamak,
d) Birlik
teşkilatı ile sulama sezonu öncesi, sırasında ve sonunda olmak üzere gerekli
kontrolleri sürekli yaparak tesisin çalışır halde olmasını sağlamak,
e) Tesisteki
terfi merkezlerinin çalışma süresini, zamanını, verimliliğini dikkate alarak
ekonomik kullanımını sağlamak,
f) Her yıl,
sulama sezonu öncesinde en geç 15 Mart tarihine kadar görev alanındaki birlik
üyelerinin tamamından “Sulama Beyannameleri”ni toplamak ve bu beyannamelere
göre en geç Nisan ayının 1’inci haftasına kadar Genel Sulama Planlamasını hazırlayarak
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğünün onayını almak ve onayı müteakiben Genel
Sulama Planlamasında sulama sezonu için öngörülen sulama suyu ihtiyacının, su
kaynağının durumu ile karşılaştırılması sonucunda, kaynaktan sulamaya tahsis
edilecek su miktarının belirlendiği su kullanım protokolünü imzalamak,
g) Devraldığı
tesisin görev alanı dışına, su kaynağı görev alanının sulama suyu ihtiyacını
karşılıyor ve artıyorsa, sulama sistemi ilave alanlara verilecek su miktarını
taşıyabilecek kapasitede ise görev alanı dışında sulanmak istenen sahada meyve
bahçesi vb. sabit tesis kurulmaması, tek yıllık bitki ekimi yapılması, sahanın
ve kullanılan su miktarının kontrolünün sağlanması şartlarına bağlı olarak Devlet
Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşü alınmak kaydıyla bir yıl süreli su
kullanım sözleşmeleri ile su verebilmek,
ğ) Sulama sezonu
öncesinde kısıtlı sulamayı gerektirecek bir durumun oluşması halinde, Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğü’nün uygun görüşü ile gerekli tedbirleri almak ve
yapılacak uygulamaları sulama sezonu öncesinde su kullanıcılarına çeşitli
iletişim araçlarıyla ilan etmek,
h) Su kullanım
protokolü ile sulamaya tahsis edilen sulama suyunun işletme ve bakım hizmeti
verilen görev alanı içinde veya dışında başka amaçlarla kullanılmasını
engellemek,
ı) Görev alanı
içerisinde kalan tüm su kullanıcılarından su istek kartlarını toplayarak su
kullanım protokolünde görev alanına tahsis edilen sulama suyu nispetinde ve
“Planlı Su Dağıtım Rehberi” uyarınca su dağıtım programını hazırlamak,
çiftçilere duyurulmasını sağlamak,
i) Su dağıtım
programını, suyun eşit, adil ve güvenilir bir şekilde dağıtımını esas alarak ve
şebekeye alınan, tahliye edilen ve sulama sahasında fiilen kullanılan su
miktarının ölçülmesini sağlayarak uygulamak, ölçüm verilerinin takip edilmesini
sağlamak,
j) Sulama tesisi
ve mütemmim cüzlerinin fonksiyonlarını sürdürebilmeleri için “Bakım Onarım
Yönergesi” ne göre bakım ve onarım gereksinimlerini belirlemek ve program dâhilinde
karşılamak,
k) Sulama sezonu
içinde sulamayı aksatacak şekilde ortaya çıkabilecek arızaların birlik imkânları
ile giderilmesi durumunda en fazla 3 iş günü içerisinde, doğrudan temin veya
ihale yoluyla, mal veya hizmet alımını gerektirmesi durumunda ise 4734 Sayılı
Kamu İhale Kanunu’nda öngörülen asgari sürelerde giderilmesini sağlamak, onarım
süreci, yedek parça ve malzemenin temini ile ilgili olağan dışı koşulların
oluşması durumunda Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğüne bilgi vererek, Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğünün takip ve kontrolünde arızanın giderilmesini sağlamak,
l) Birliğin uygulayacağı
yıllık su kullanım hizmet bedellerini, sulama birliklerince su kullanım hizmet
bedellerinin belirlenmesinde asgari değer olarak alınan ve Bakan tarafından
onaylanan tarifeyi esas alarak belirlemek ve onay için Devlet Su İşleri Bölge
Müdürüne sunmak,
m) Bütçe
teklifini ve çalışma programını Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü'ne sunmak,
bütçeyi uygulamak ve kesin hesabını yapmak,
n) İhtiyaç halinde
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün uygun görüşüyle, İşletme, Bakım ve Yönetim
Sorumluluğu Devredilen Sulama Tesislerinde Yenileme Projelerinin Uygulama ve
Denetimi Yönergesi”ndeki usul ve esaslar uyarınca mevcut tesislerin, yenileme
ya da modernizasyonu ile yeni sulama tesisi inşaatına yönelik çalışmalar
yapmak,
o) Birlik
bütçesinin tahsilat ve ödemeleri ile harcama kalemleri arasında aktarma yapmak,
diğer işletme ve personel giderleri payından ihtiyaç duyulması halinde Devlet
Su İşleri Bölge Müdürünün onayı ile bakım, onarım, yenileme ve genişletme
işlerinde kullanmak, her hangi bir sebeple görevinin başında bulunmadığı
durumlarda bu yetkilerini Başkan vekiline devretmek.
ö) Katılım
paylarını, su kullanım hizmet bedeli ve para cezalarını tahsil etmek, birliğin
alacaklarının takibini zamanında yapmak, vadesi geçmiş alacakların genel
hükümlere göre tahsil edilmesi için borçlara ait icra işlemlerini genel
hükümlere göre gerekli işlemleri başlatmak.
p) (ö) bendine
göre tahsil edilen tutarların, cazibeli sulama tesislerini devralan birliklerde
en az % 30’unu, terfili sulama tesislerini devralan birliklerde en az % 15’ini,
yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım işlerinde kullanmak; devralınan
sulama tesisinin bir bölümünün cazibeli, bir bölümünün pompajlı olması
durumunda, cazibeli ve pompajlı alanı göz önüne alarak yatırım geri ödemeleri
ile bakım ve onarım payını % 15 ila % 30 arasında belirleyip uygulamak.
r) Tamamen ya da
kısmen terfili sulama tesislerini devralan birliklerde, (p) bendinde belirtilen
paylar dışında kalmak ve bir önceki yıl sulamada kullanılan toplam enerji
bedelinden aşağı olmamak kaydıyla, bütçede uygulama yılı içinde kullanılacak
enerji bedelinin ödenmesini sağlayacak ödeneği tefrik etmek.
s) Birlik adına
yapılacak sözleşme esaslarını tespit etmek, satın alma, işletme, bakım ve
onarım hizmetleri ve yeni tesis ya da yenileme çalışmaları ile diğer işlerin
bir komisyon marifetiyle ihaleyle üçüncü kişilere yaptırılmasına, Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü’nün onayıyla borç kullanımına karar vermek,
ş) Mal ve hizmet
alımları ile yapım işleri ihalelerini 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında
gerçekleştirmek,
t) Birliğin
taşınır ve taşınmaz varlığını yönetmek,
u) Herhangi bir
sebeple görevinin başında bulunmadığı durumlarda Devlet Su İşleri Bölge Müdürü’nün
Onayı ile birlik teşkilatından en az lisans düzeyinde eğitime sahip personele
öncelik tanıyarak bir personeli başkan vekili olarak tayin etmek,
ü) Bakanlık, Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü veya Maliye Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen
denetimler neticesinde düzenlenecek raporlardaki bulgulara göre iyileştirme ve
geliştirmeyi sağlayacak eylem planını hazırlayarak Devlet Su İşleri Bölge
Müdürünün onayına sunmak, onayı müteakiben plandaki takvime göre uygulamak,
v) Görev alanı
içinde sulama tesisleri ve tamamlayıcı tesisler ile kamulaştırılarak Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü adına tescil edilen ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
tasarrufunda bulunan taşınmazlarda karşılaşılan müdahale ve kirlenmeleri,
ilgili mevzuat ve “DSİ Tesislerinde Görülen Müdahale ve Kirlenmeler ile
Bunların Önlenmesine Dair Rehber” çerçevesinde izleyerek, muhtemel gelişme ve
tespitleri zamanında Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’ne bildirmek,
y) Görev alanı
içindeki sulama tesisi ve mütemmim cüzlerinin güvenliğini ve korumasını
sağlamak,
z) Her türlü
kaza, boğulma vb. hususlar ile meslek hastalıkları ve iş güvenliği konusunda
gerekli sağlık ve koruyucu güvenlik tedbirlerini 6331 Sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak almak,
aa) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü’nün talep ettiği her türlü izleme ve değerlendirme
çalışmasını yapmak, talep edilen istatistiki verileri toplamak, değerlendirmek,
raporlamak ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nce belirlenen takvime göre Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü ve/veya Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’ne sunmak,
ab) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi
sistemlerini Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve
rehberlerine uygun kullanmak, sistemin gereği iş ve işlemleri zamanında yapmak,
(5) Başkan
vekili başkanın bulunmadığı raporlu, izinli veya zorunlu olarak görev mahalli
dışında bulunduğu durumlarda görev yapar.
(6) Birlik
Başkanlığının boşalması;
(a) Ölüm, istifa ve görevini sürdürmesine engel
bir hastalık durumunun yetkili sağlık kuruluşu raporuyla belgelenmesi,
(b) Kamu
hizmetlerinden kısıtlanması veya 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da Devletin
güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni
kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerini aklama, kaçakçılık, vergi
kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından hapis cezasına mahkûm olması,
(c) Kamu görevlisi vasfının sona ermesi,
hallerinden
birinin meydana gelmesi durumunda Birlik Başkanı sıfatı kendiliğinden sona
erer. Bu şekilde Birlik Başkanı sıfatı kendiliğinden sona erenler bir kez daha Birlik
Başkanı olarak görevlendirilmezler.
(ç) Birlik
Başkanının, birliği uygun şekilde yönetmemesi veya Kanun ile Birlik Ana
Statüsündeki yükümlülüklerini yerine getirmeyerek başarısızlığına
istinaden, Bakan tarafından doğrudan
veya Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne uygun
görüşle birlikte teklifi durumunda Genel Müdürlük Makamının uygun görüşü ile
Bakan onayını müteakip mali ve cezai sorumlulukları devam etmekle birlikte
Birlik Başkanlığı görevine son verilebilir. Bu şekilde görevine son verilen
birlik başkanları bir kez daha Birlik Başkanı olarak görevlendirilmez.
(d) Kamu
görevlisi Birlik Başkanı; başkanlık sıfatının kendiliğinden sona ermesi veya
birlik başkanlığı görevine son verilmesi halinde, kamu görevlisi olarak
çalışmasına engel bir durum olmadığı takdirde aylıklı izinli sayıldığı
kurumundaki görevine geri döner.
(e) Birlik
Başkanının; başkanlık sıfatının kendiliğinden sona ermesi veya görevine son
verilmesi halinde, DSİ Genel Müdürlüğünün teklifi ve Bakan onayı ile kamu
personeli arasından dört yıla kadar yeni başkan görevlendirilir.
(f) Herhangi bir
sebeple birlik başkanlığı görevinden ayrılması gereken Birlik Başkanı, yeni
görevlendirilen Birlik Başkanı’na devir teslim yapmadan görevinden ayrılamaz.
Hastalık, ölüm ve tutuklanma gibi sebeplerden dolayı veya devir teslimden
kaçınma hallerinde, görevden ayrılan başkanın yerine gelen Birlik Başkanı’nın
başkanlığında Birlik Müdürü ve Birlik Saymanından oluşacak bir komisyon eliyle
devir vermeyen veya veremeyen Birlik Başkanı varmış gibi ayrıntılı devir
cetveli düzenlenerek devir işlemi tamamlanır.
Huzur Hakkı Ve
İzin Hakkı
Madde 15- (1) Birliğe,
Bakan tarafından kamu personeli arasından görevlendirilen Başkanlar,
görevlendirme süresince kurumundan aylıklı izinli sayılır ve kadrosuna bağlı
olarak ödenen her türlü aylık, mali ve sosyal haklarının kurumu tarafından
ödenmesine devam olunur. Bu şekilde
görevlendirilenlere, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi
tutulmaksızın, sulama birliği hizmet alanı 1.000 hektara kadar olanlar için
10.000 gösterge rakamının, 1.000 hektar dâhil 10.000 hektara kadar olanlar için
15.000 gösterge rakamının ve 10.000 hektar ve fazla olanlar için 20.000
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda,
her ay huzur hakkı ödenir. Birden fazla birlikte görevlendirilen Başkana huzur
hakkı ödenirken toplam görev alanı esas alınır, her birlik, görev alanı
oranında Birlik Başkanına huzur hakkı öder. Huzur hakkı ödemeleri aylık olarak
ve görev tamamlanınca yapılır.
(2)
Birlik Başkanına ödenecek huzur hakkı 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında zorunlu sigortalılık
ilişkisi kurulmasını gerektirmez ve bunlara ödenen huzur hakkı tutarları prime
esas kazanca dâhil edilmez.
(3)
Birlik başkanına fiilen birlik görev alanı içerisinde gezici görev yaptıkları
günler için, almakta oldukları aylık / kadro derecelerine göre, 6245 Sayılı
Harcırah Kanun’unun hükümlerine göre müstahak oldukları yurt içi
gündeliklerinin üçte biri, günlük Seyyar Görev tazminatı olarak Birlik
bütçesinden ödenir.
(4)
Birlik başkanı görevi gereği görev alanını terk edeceği durumların öncesinde DSİ
Bölge Müdürüne bilgi verir.
(5)
Birlik Başkanı yıllık izinlerini ilgili Bölge Müdürü’nün onayı ile
kullanabilir.
(6) Birlik Başkanı hastalığı süresince,
hastalığın resmi sağlık kuruluşlarınca belgelenmesi durumunda Devlet Su İşleri
Bölge Müdürlüğüne bilgi verilmesi şartıyla mazeretli olarak izinli sayılır.
(7) Birlik Başkanının üç ay veya daha fazla
süreyle iş başına gelemeyeceğinin belgelenmesi halinde takip eden aydan
itibaren başlamak kaydıyla Başkana ödenecek olan huzur hakkı başkan vekiline
ödenir. Aynı anda hem başkana hem başkan vekiline huzur hakkı ödenemez.
Birlik Teşkilâtı
Madde 16- (1) Birlik
teşkilâtı; Birlik Müdürü, İşletme ve Bakım Birimi ile İdari ve Malî İşler
Biriminden oluşur. Birlik Başkanı, Kanun, Birlik Ana Statüsü, Devir sözleşmesi
ile “Sulama Tesisleri İşletme Talimatı” ve “Bakım Onarım Yönergesi”nin
belirlediği esaslar dâhilinde birliğe devredilen yükümlülüklerin yerine
getirilebilmesi için, 6172 Sayılı Kanun ve Çerçeve Ana Statüde yer alan sınır
ve şartlar dâhilinde, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğünün uygun görüşünü alarak
birlik teşkilatını oluşturmak zorundadır.
(a) Birlik
Müdürü: Birliğin sorumluluğundaki sulama tesislerinin teknik gereklilikler
ve çiftçi talepleri göz önüne alınarak rasyonel bir şekilde işletilmesini,
İşletme ve Bakım, İdari ve Malî İşler birimlerinin çalışma programlarının
hazırlanmasını, birimler arasındaki koordinasyonu ve Birlik Başkanın bir
yönerge ile devredeceği diğer işlerin yapılmasını sağlar. Birlik müdürünün
sulama planlaması ve işletmeciliği, bitki su tüketimi, sulama tesislerinin
bakım onarım hizmetleri konusunda temel eğitimin verildiği fakülte veya
yüksekokul mezunu olması zorunludur.
(b) İşletme
ve Bakım Birimi: Birliğin işletme, bakım, onarım ve yönetiminden sorumlu
olduğu sulama tesislerinin en verimli ve sürdürülebilir şekilde hizmet
vermesini sağlamak üzere işletme, bakım, onarım, makine, teçhizat konularında
görev yapmak üzere “Sulama Tesisleri İşletme Talimatı” uyarınca istihdam
edilmiş yeterli sayıda personelden oluşur. Bu birim tesisin özelliklerine göre
“Sulama Tesisleri İşletme Talimatı”na uygun, yeterli sayıda ve vasıfta
mühendis, işletme teknisyeni, su dağıtım teknisyeni, inşaat teknisyeni,
elektrik ve makine teknisyeni, bekçi ve/veya koruma görevlisi, operatör, şoför, CTP/HDPE ustası, kaynak
ustası, amele gibi pozisyonlardaki personeli kapsar.
(c) İdari ve
Malî İşler Birimi: Birliğin kendi içinde ve diğer kişi ve kuruluşlarla
ilişkilerini sağlayacak yazışmaların, arşivleme… vb. hizmetlerin yapılmasını,
birliğin gelir ve giderlerine yönelik evrakın düzenlenmesini, tahakkuk,
tahsilât ve ödemelerin yapılması, birlik personelinin özlük hakları ile ilgili
işlemlerin yapılmasını sağlar. Bu birim, bir saymanın yanı sıra, tahsildar,
veznedar, mutemet, büro ve yazı işleri görevlisi ve hizmetli pozisyonlardaki
yeterli sayıda ve vasıfta personeli kapsar. İdari ve malî işler biriminden
birlik saymanı sorumlu olup, saymanın ekonomi ve/veya muhasebe alanında eğitim
almış olması zorunludur.
ç) Birlik birleştirme işlemine tabi olduğunda
birleşmeye dâhil edilen sulama birliklerinin birlik müdürleri ve saymanlarının
içinden hangisinin birlik müdürü ve sayman olacağına Birlik Başkanı tarafından
karar verilir.
Birlik
Personelinin İstihdamı
Madde 17- (1) Birlik, 6172
Sayılı Kanunda değişiklik yapan 7139 Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle
mevcut daimi personel sayısını aşacak şekilde daimi personel istihdam edemez.
Bu sınır içerisinde daimi personel ile ihtiyacı karşılayacak şekilde geçici personel
istihdamı, Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün izni ve onayına bağlı olarak Birlik
Başkanı tarafından gerçekleştirilir.
(2) 7139 sayılı Kanun yürürlüğe girdiği tarih
itibariyle hiç daimi personeli bulunmayan birlikler öncelikle birlik müdürü ve
saymanı olacak şekilde Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün izni ve onayı ile
belirlenecek sayıda daimi personel istihdam edebilir.
(3) Birlik
görev alanının mevut görev alanı dâhilindeki sulama projelerinin geliştirilmesi
veya yeni işletmeye açılan bir sulama tesisi sulama sahasının dâhil edilmesiyle
genişlemesi durumunda, birlik başkanı tarafından Bölge Müdürünün izni ve Onay’ı
ile Birliğin bütçe imkânları gözetilerek belirlenecek sayıda ve vasıfta daimi
veya geçici personel istihdam edilebilir.
(4)
Birlikte istihdam edilecek personele, 4857 sayılı İş Kanunu hükümleri
uygulanır. İşe alınmaları, özlük ve sosyal hakları aynı mevzuata tabidir.
(5) Birlik
müdürü ve saymanının iş akitlerinin sona erdirilebilmesi ve bulundukları
görev/pozisyonlarının değiştirilebilmesi için Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün
uygun görüşünün alınması gerekir.
(6) Devlet
Su İşleri Bölge Müdürü, Birlik Başkanından, yapılan denetimler sonucu denetim
raporu ile görevlerini 6172 sayılı Kanun ve diğer mevzuat gereği gibi
yapmadıkları veya kusurlu oldukları tespit edilen birlik müdürü ve birlik
saymanının görevlerine son verilmesini isteyebilir. İş Kanunu hükümlerine göre
özlük haklarıyla ilgili her türlü sorumluluk birlik tarafından yerine
getirilir.
(7)
6172 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulmuş olan birliklerde
sözleşmeli personel statüsünde çalışanlar, mevcut statüleri ile istihdam
edilmeye devam olunur. Birlikler, 6172 Sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren mevcut statüleri devam edenler dışında yeni sözleşmeli personel
istihdam edemezler.
(8) Birlikler,
10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine tabidir.
Birliğin
Gelirleri
Madde 18- (1) Birliğin gelirleri şunlardır:
a) Katılım payı,
b) Su kullanım
hizmet bedeli,
c) Her türlü
yardım ve bağışlar,
ç) İdari para
cezaları,
d) Alım, satım,
kira, faiz ve benzerlerinden doğan gelirler,
e)
Diğer gelirler.
(2) Herhangi bir gerçek veya tüzel kişi, birlik
hizmetinin karşılığı olarak veya birlik hizmetleri ile ilişkilendirerek bağış
ve yardım toplayamaz, benzeri adlar altında tahsilat yapamaz.
Birlik Gelirlerinin
Takip Ve Tahsili Usulü
Madde 19- (1) Birlik
gelirlerinin tahsilâtında, mevcut mevzuat ve “Sulama Birlikleri Bütçe Rehberi”,
“Sulama Birlikleri Muhasebe Rehberi” ve ekindeki “Muhasebe Formları” esas alınarak Birlik
Başkanlığınca belirlenen yöntem ve süreler doğrultusunda, birlik tarafından
tasdik edilmiş formlar ve makbuzlar kullanılır.
(2) Birliğe ödemelerini belirlenen süre içinde
yapmayan su kullanıcıları hakkında alacak takibi, genel hükümlere göre yapılır.
(3) Birlik Başkanı birliğin gelirleriyle ilgili
işlemleri zamanında ve tam olarak yapmaktan ayrıca gerekli tedbirleri almaktan
sorumludur. Denetimler neticesinde, kasıt, kusur veya ihmalden dolayı Birlik
alacaklarının tahsili için gerekli işlemleri zamanında ve tam olarak yapmadığı,
tespit edilen Birlik Başkanı, kendi döneminde oluşan zarardan şahsen sorumlu
tutulur.
(4) Birlik Başkanı, devlet tarafından yapılacak destekleme ödemesi
almaya hak kazanan ve vadesi geldiği halde ödenmeyen su kullanım hizmet bedeli
borcu bulunan çiftçilerin borcunun, destekleme ödemesinden kesilerek mahsup
edilmesine dair iş ve işlemleri, DSİ Genel Müdürlüğünce belirlenecek usul ve
esaslara göre gerçekleştirir.
Birliğin Giderleri
Madde 20- (1) Birliğin
giderleri şunlardır:
a) Birlik
hizmetlerinin yürütülmesi için yapılacak giderler,
b) Birlik
personeline ödenen aylık, ücret ve harcırah ücretler ile Birlik Başkanına ödenen
huzur hakkı ve yolluklar,
c) Hizmete
ilişkin eğitim harcamaları ile diğer giderler,
ç) Ortak
tesislere yapılan yıllık işletme ve bakım masraflarından birlik payına düşen
ödemeler,
d) Gelirlerin
takip ve tahsili için yapılacak giderler
e) Birliğin hizmet binalarının ve
tesislerinin, araç, iş makinası ve ekipmanları ile diğer gereçlerinin temini,
yapımı, bakımı ve onarımı için yapılan giderler,
f) Faiz, borçlanmaya ilişkin diğer
ücretler ile sigorta giderleri,
g) Dava takip ve icra giderleri,
ğ) Avukatlık ve
danışmanlık ücretleri,
h) İlam ve sözleşmelere dayanan
harcamalar ve borçlar,
ı) Yatırım ve
proje giderleri,
i) Kamu ve özel sektör kuruluşlarıyla
yapılan ortak hizmetler ve diğer proje giderleri,
j) Temsil, tören ve ağırlama giderleri,
k) Diğer
giderler.
(2) Birlik
Başkanına, birlik bütçesinden, birlik hizmetlerinin yürütülmesi için yapılacak
giderler kapsamında, başkanlığını yürüttüğü birliğin bulunduğu ilde ikamet
etmek koşuluyla, aylık olarak, Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğünün merkezinin
bulunduğu il ve ilçe için kaloriferli, elektrik, su ve doğalgaz sayaçları
ayrılmış, merkezi ısıtmayla ısınan ve yakıtı Kurum tarafından tedarik edilen 120 m2 lik kamu konutlarına alınan lojman kira
bedeli kadar konut kira desteği ödenir. Birlik Başkanının hâlihazırda kamu
konutlarından yararlanıyor olması durumunda da kira desteği aynı şekilde
ödenir. Birden fazla birliğe başkan olarak görevlendirilen birlik başkanının bu
birliklerden birinin bulunduğu ilde ikamet etmesi koşulu aranır ve her birlik konut
kira desteğini, görev alanı oranında öder.
(3) Birlik başkanına birlik görev alanının bulunduğu
il sınırları dışında ikamet etmesi durumunda konut kira desteği ödenmez. Ancak,
birlik bütçesinden, birlik görev alanına gittiği gün kadar harcırah
ödenir. Birlik başkanının bu şekilde alacağı aylık
harcırah tutarının toplamı, ikinci fıkrada belirtilen aylık konut kira desteği
tutarını geçemez.
(4) Birlik, kişi veya kurum/kuruluşlara bağış
yapamaz.
Birlik Bütçesi
Madde 21- (1) Bütçe,
birliğin çalışma programına uygun olarak,
mali yıl ve izleyen iki yıl içindeki gelir ve gider tahminlerini
gösterir. Mali yıl takvim yılıdır.
(2) Gelirlerin toplanmasına ve harcamaların
yapılmasına bütçe ile izin verilir. Bütçe dışı harcama yapılamaz.
(3) Birlik,
devraldığı tesislerin işletme, bakım, onarım ve yönetimi için su
kullanıcılarına tahakkuk ve tahsil ettiği ücretlerle, yine bu maksatla her ne
ad altında olursa olsun toplanan su kullanım hizmet bedeli, ceza, bağış ve
diğer gelirlerin tamamını, işletme, bakım, onarım ve yönetim sorumluluğu
devralınan tesis için sarf eder.
(4) Birlik, devraldığı tesislerin işletme, bakım,
onarım ve yönetimi ile ilgili çalışmalarında kâr gayesi güdemez.
Bütçenin
Hazırlanması
Madde 22- (1) Bütçelerde
gelir gider denkliğinin sağlanması esastır.
(2) Birlik bütçesi “Sulama Birlikleri Bütçesi
Rehberi’ndeki ekonomik sınıflandırmalar ve bu sınıflandırma altında yapılan
açıklamalar esas alınarak Birlik Başkanı tarafından hazırlanır.
(3) Bütçe, birliklerin plan ve programlarının
gerekleri ile fayda ve maliyet unsurları göz önünde tutularak verimlilik,
tutumluluk ilkelerine uygun olarak hazırlanır ve uygulanır.
(4) Birlikler bütçe ve muhasebe kayıtlarını Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından
geliştirilen karar destek ve bilgi sistemi programındaki ilgili modüllerde
talimat, yönerge ve rehberlere uygun olarak tutmak ve tüm iş ve işlemleri bu
program üzerinden yapmakla yükümlüdür.
(5) Birlik Başkanının, Devlet Su İşleri Bölge
Müdürünün onayına sunacağı bütçe tasarısında “Devir Sözleşmesi”, “Sulama
Tesisleri İşletme Talimatı” ve “Bakım-Onarım Yönergesi”nin ilgili hükümleri
gereğince Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü ve Birlik temsilcilerinden oluşan
muayene heyeti tarafından hazırlanan muayene raporunda belirtilen bakım-onarım
çalışmalarının zamanında ve tam olarak yapılmasını sağlayacak yeterlilikte
ödenek bulunması zorunludur.
(6) Bütçede,
tahsil edilecek katılım payları, su kullanım hizmet bedelleri ve para cezalarının
cazibeli sulama tesislerini devralan birliklerde en az % 30’u, terfili sulama
tesislerini devralan birliklerde en az % 15’i, devralınan sulama tesisinin bir
bölümünün cazibeli, bir bölümünün terfili olması durumunda ise cazibeli ve
terfili alan göz önüne alınarak % 15 ile 30’u arasında yatırım geri ödemeleri
ile bakım ve onarım payı olarak ayrılır. Ayrılan pay hiçbir şekilde maksadı
dışında kullanılamaz. Yılı içinde kullanılmayan bu pay aynı amaçla kullanılmak
üzere bir sonraki yıla devredilir.
(7) Tamamen ya da kısmen terfili sulama tesislerini
devralan birliklerde, yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım payı dışında
kalmak ve bir önceki yıl sulamada kullanılan toplam enerji bedelinden aşağı
olmamak kaydıyla, bütçede uygulama yılı içinde kullanılacak enerji bedelinin
ödenmesini sağlayacak ödenek tefrik edilir.
(8) Bütçede öngörülen birliğin toplam personel
giderleri, gerçekleşen en son yıl bütçe gelirlerinin her takvim yılı başından
geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen
yeniden değerleme oranı ile çarpımı sonucu bulunan miktarın % 30'unu aşamaz. Bu
oran ihtiyaç olması halinde birliğin talebi üzerine Bakan onayı ile % 40’a
kadar artırılabilir. Yıl içerisinde aylık ve ücretlerde beklenmedik bir artışın
meydana gelmesi sonucu personel giderlerinin söz konusu oranları aşması
durumunda; cari yıl ve izleyen yıllarda personel giderleri bu oranların altına
ininceye kadar yeni personel alımı yapılamaz. Yeni personel alımı sebebiyle bu
oranın aşılması halinde oluşan kamu zararı, zararın oluştuğu tarihten itibaren
hesaplanarak kanuni faiziyle birlikte başkandan tahsil edilir.
(9) Birlikçe yapılan borçlanma tutarı ve borç
anapara ödemeleri, bütçe gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin
ilgili hesaplarda izlenir. Ancak borçlanma giderleri, faiz ödemeleri ve faiz
gelirleri bütçe gelir ve gider hesaplarında izlenir.
(10) Birliğin borç stok tutarı, Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü ve/veya Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün izni alınmak suretiyle
yapılan büyük çaplı yenileme işleri borçlanmaları hariç, en son kesinleşmiş
bütçe gelirleri toplamını aşamaz. Birlik borçları yapılandırılmış ise yılı
borcu, en son kesinleşmiş bütçe gelirleri toplamını aşamaz.
(11) Bir mali yıl içinde tahakkuk eden gelirler ve
tahsilat o yıl bütçesinin gelirlerini oluşturur. Ancak tahakkuk ettiği halde
yılı içinde tahsil olunmayan miktarlar tahsil edildiği yıl bütçesine gelir
yazılır.
Bütçenin Kabulü,
Onaylanması ve Yürürlüğe Girmesi
Madde 23- (1) Birlik
Başkanı, hazırladığı bütçe tasarısını, Birliğin uygulayacağı yıllık su kullanım
hizmet bedeli cetveliyle birlikte her yıl en geç Aralık ayının ilk iş günü Devlet
Su İşleri Bölge Müdürünün onayına sunar.
(2) Bütçeye, son
üç yılın gerçekleşen ayrıntılı harcama programları, finansman programları ve
kesin hesabı eklenir.
(3) Devlet Su
İşleri Bölge Müdürü bütçeyi on beş gün içinde onaylayarak ya da bütçede uygun
görmediği unsurları belirterek, yeniden düzenlenmesi istemiyle Birlik Başkanına
gönderir.
(4) Birlik
Başkanı, bütçe tasarısının iade edildiği günden itibaren yedi gün içinde Devlet
Su İşleri Bölge Müdürü tarafından belirtilen hususlar doğrultusunda bütçede
gerekli düzenlemeleri yapar ve onaylanmak üzere tekrar Devlet Su İşleri Bölge
Müdürüne sunar.
(5) Gerekli
düzenlemeler yapılarak kendisine ikinci defa gelen bütçeyi Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü üç gün içinde onaylar ya da gerekçesiyle birlikte onaylanmayan
bütçeyi Birlik Başkanına iade eder.
(6) Bütçenin
ikinci defa Devlet Su İşleri Bölge Müdürü'nce onaylanmaması durumunda 26'ncı
madde hükümleri uygulanır.
(7) Onaylanmayan
bütçe yürürlüğe girip uygulanamaz. Onaylanmadığı halde bütçe uygulaması yapan
harcama yetkilisi şahsen sorumlu olur.
(8) Bütçe, Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün onayı ile
malî yılbaşından itibaren yürürlüğe girer.
(9)
Bütçe hazırlık ve kabul takvimine uyulmaması ve Devlet Su İşleri Bölge Müdürü
tarafından birlik bütçesinin onaylanmaması halinde, Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü söz konusu birliğin denetiminin yapılmasını talep edebilir.
Harcama Yetkilisi
Madde
24- Birlik
bütçesinin harcama yetkilisi Birlik Başkanıdır. Birlik Başkanı bu yetkisini
herhangi bir sebeple görevinin başında bulunmadığı durumlarda başkan vekiline
devredebilir. Ancak Birlik Başkanının, birlik bütçesinin tahsilat ve ödeme
amirliğini yapma yetkisini devretmesi yasal sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Kesin Hesap
Madde 25- (1) Sulama
birliğinin bütçe ve muhasebe kayıt ve işlemleri Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nce hazırlanan “Sulama Birlikleri Muhasebe Rehberi” ne göre
yürütülür. Birlik Başkanlığı bu kayıt ve işlemleri aynı zamanda Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi
sistemlerinde talimat, yönerge ve rehberlere uygun olarak tutmak ve tüm iş ve
işlemleri bu program üzerinden de yapmakla yükümlüdür.
(2) Birliğin her yıl bütçesinin kesin hesabı, Birlik
Başkanı tarafından hesap döneminin bitiminden sonra Şubat ayının ilk haftası
içinde Devlet Su İşleri Bölge Müdürüne sunulur.
(3) Devlet Su İşleri Bölge Müdürü kesin hesabın
iletildiği tarihi müteakip 10 gün içerisinde karara bağlanmak üzere varsa
düzeltilmesi gereken hususları gerekçeleriyle birlikte Birlik Başkanına iletir.
Birlik Başkanı gerekli düzeltmeleri yaparak kesin hesabı karara bağlar. Karara
bağlanan kesin hesabın bir sureti Birlik Başkanlığı tarafından Devlet Su İşleri
Bölge Müdürüne yazılı olarak gönderilir.
(4) Kesin hesabın karara bağlanması esnasında konusu
suç teşkil eden hususlar var ise Birlik Başkanı ve/veya Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğünce yetkili mercilere iletilir.
Geçmiş Yıl
Bütçesinin Devamı
Madde 26- Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü tarafından onaylanmaması ve/veya mücbir sebeple yeni yıl bütçesi
kesinleşmemiş ise yeni bütçenin kesinleşmesine kadar, geçen yıl bütçesi
uygulanır. Bütçenin kabulüne kadar yapılan işlemler yeni yıl bütçesine göre
yapılmış sayılır.
Gelecek Yıllara
Yaygın Hizmet Yüklenmeleri
Madde 27- Birlik Başkanı
tarafından, devralınan sulama tesislerinin işletme, bakım ve onarımıyla ilgili
işler, Bölge Müdürünün onayıyla yıllara sâri olarak ihale yoluyla üçüncü
şahıslara yaptırılabilir. Ancak, Sözleşme Süresi Birlik Başkanının görev
süresini geçemez.
Birliğin Tutacağı
Defter Ve Kayıtlar
Madde 28- (1) Birlik
tarafından tutulacak defter ve kayıtlar ile kullanılacak form ve makbuzlar için,
mevcut mevzuat hükümleri ile birlikte
“Sulama Birlikleri Bütçe Rehberi”, “Sulama Birlikleri Muhasebe Rehberi”
ve ekleri esas alınır.
(2) Birlik Başkanlığı tarafından;
a) Birlik Başkanlığı
Karar Defteri
b) Gelen ve
Giden Evrak Kayıt Defterleri
c) Su
Kullanıcısı ve Birlik Üye Kayıt Defteri
ç) Defteri Kebir
d) Yevmiye
Defteri
e) Kasa Defteri
f) Demirbaş
Defteri
g) Sulama işletmeciliği ile ilgili olarak devreden
kuruluşun bildireceği kayıt ve defterlerinin tutulması gerekmektedir.
(3) Birlik, devraldığı işletme, bakım ve onarım
sorumluluğunu yerine getirmek için düzenleyeceği ve/veya kullanacağı tüm belge,
cetvel, kayıt ve benzeri dokümanları yukarıdaki defterlerle birlikte Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen karar destek ve bilgi
sistemlerinde Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün talimat, yönerge ve
rehberlerine uygun olarak düzenlemek, tutmak ve tüm iş ve işlemleri bu program
üzerinden yapmakla yükümlüdür.
(4) Defterler yıl bitiminde son sayfası
tasdiklenerek kapatılır.
Birliğin
Denetimi
Madde 29– (1) Birliklerin
denetimi Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü veya Bakanlık tarafından yapılır.
(a) Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü veya Bakanlık tarafından yapılan denetim, Bakan Olur’u
ile yürürlüğe giren “Sulama Birlikleri Denetim Yönergesi”ndeki usul ve esaslara
göre, yönergede hüküm bulunmayan hallerde ise “Sulama Birlikleri Denetim
Rehberi” ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü İşletme ve Bakım Dairesi
tarafından yayımlanmış düzenlemelere göre yapılır.
(b) Birlik Başkanlığı,
denetleme faaliyetlerinin yürütülmesi sırasında, denetim ekibi başkanı ve/veya
denetleyen tarafından talep edilen her türlü bilgi, belge ve denetimin
gerektirdiği diğer kaynakları, doğrudan denetleyenin incelemesine sunmak,
denetimin sağlıklı yapılmasını sağlayacak tedbirleri almak ve her türlü yardım
ve kolaylığı göstermekle sorumludur.
(c) Yapılacak
denetim ile Birliğin faaliyetlerinin ilgili mevzuat ve Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü tarafından belirlenen işletme ve bakım esaslarına uygunluğu ve
etkinliği izlenir, değerlendirilir, aksayan hususlar ve alınması gereken
tedbirler tespit edilerek uygulanacak eylem planları ve yaptırımlar belirlenir.
(ç) Birlik
Başkanı, denetim neticelerine göre yapılması gereken iyileştirme ve geliştirme
çalışmalarına yönelik olarak, denetleme raporunda öngörülen takvimleri ve
tavsiyeleri de dikkate alarak, denetim raporunun Birliğe resmi olarak
intikalinden en fazla 15 gün içerisinde, yıllık olarak bir eylem planı
hazırlamak ve Bölge Müdürünün onayına sunmakla yükümlüdür.
Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü 3 gün içerisinde eylem planını onaylayabileceği gibi, yapılması
gereken ilave eylemleri de ekleyerek Birlik Başkanına iade edebilir. Birlik Başkanı
değişiklikleri düzenleyerek en fazla 3 gün içinde eylem planını Devlet Su
İşleri Bölge Müdürünün onayına tekrar sunar. Devlet Su İşleri Bölge Müdürünün
onayını müteakip Birliğin “Denetim Neticelerine göre İyileştirme ve Geliştirme
Eylem Planı” yürürlüğe girer. Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü eylem planı
süreci içindeki uygulamaları sürekli kontrol altında tutarak, izler ve
değerlendirir. Birlik Başkanı yapılan denetimi izleyen yılın ekim ayı sonuna kadar
Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğüne eylem planında yer alan tedbirlere ilişkin
gerçekleşme bilgilerini ve belgelerini gerekçeli olarak bildirmek zorundadır.
(d) Birlik Başkanı denetleme öncesinde, esnasında ve
sonrasındaki süreçte Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen
karar destek ve bilgi sisteminde, talimat, yönerge ve rehberlere uygun olarak
gerekli verileri, bilgi ve belgeleri düzenlemek ve kayıtları yapmakla
yükümlüdür.
(2) Birlikler mali yönden ayrıca yılda bir defa
Maliye Bakanlığının denetimine tabidir. Bu denetimler sonucunda düzenlenecek
raporların bir örneği, gerekli işlemlerin yapılması için Bakanlığa gönderilir.
(a) Yapılan
denetim sonucunda birliğin zarara uğratıldığının tespit edilmesi halinde 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 71'inci maddesi hükümleri
uygulanır.
(b) 7139 Sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl içinde birlikler önceki dönemlerde yürütülen faaliyetlere
ilişkin olarak mali yönden Maliye Bakanlığının denetimine tabi tutulur ve bu
denetim sonucunda düzenlenecek raporların bir örneği Bakanlığa gönderilir.
Birliğin zarara uğratıldığının tespit edilmesi halinde feshedilmiş organlarda
görev alanlardan sorumluluğu bulunanlar hakkında Bakanlıkça gerekli işlem tesis
edilir.
(3) Birlikler, Sayıştay tarafından doğrudan denetlenebilir.
(4) Birliğin devraldığı sulama tesisi ve bütünleyici
parçaları Devlet malı olup, bunlara zarar verenler hakkında 5237 sayılı Türk
Ceza Kanununun kamu malına zarar verme ile ilgili ceza hükümleri tatbik olunur.
Birlik Hizmetlerinden
Faydalanma
Madde 30- (1) Birlik
hizmetlerinden faydalanmak isteyen görev alanı içindeki su kullanıcılarının
Sulama Tesisinden Faydalanma Sözleşmesini imzalamaları ve birliğe üye olmaları
zorunludur.
(2) Birlik görev alanı dışındaki (şebeke dışı) su
kullanıcıları ise bu statünün 6'ncı maddesindeki şartların sağlanması durumunda
yıllık su kullanım sözleşmesi imzalayarak birlik hizmetlerinden
faydalanabilirler. Bu durumdaki su
kullanıcıları birlik üyesi olmasalar dahi, sulama işletme faaliyetlerine
ilişkin olarak birlik başkanlığı tarafından alınan kararlara diğer birlik
üyeleri gibi uymaya ve yükümlülüklerini zamanında yerine getirmek zorundadır.
(3) Birlik
görev alanı dışında kalan su kullanıcılarından, suladıkları her dekar arazi
başına su kullanım hizmet bedelinin iki katı ücret alınır.
Rehberlerin Düzenlenmesi
Madde
31-
(1) Bakanlık, ihtiyaç duyulması halinde ana statüdeki konulara ilişkin
uygulamaları çıkaracağı rehberlerle düzenleyebilir.
Ceza Uygulaması
Madde 32- (1) Başkan
tarafından;
a) Hazırlanan su
dağıtım planında belirtilen zaman veya süre dışında sulama yapan birlik
üyelerine suladığı her dekar arazi başına su kullanım hizmet bedelinin iki
katına kadar; tekrarı halinde her defasında ayrı ayrı olmak üzere dört katına
kadar,
b) Sulama
beyannamesi vermeden ya da eksik beyanname ile sulama yapan birlik üyelerine,
suladığı her dekar arazi başına su kullanım hizmet bedelinin iki katına kadar,
c) Birlik görev
alanı dışında kalan su kullanıcılarına, izinsiz olarak suladıkları her dekar arazi
başına su kullanım hizmet bedelinin iki katına kadar,
idari para cezası verilir.
(2) Bu Kanuna göre verilen idari para cezaları
tebliğinden itibaren bir ay içerisinde birliğe ödenir.
Ana Statü
Değişikliği
Madde 33- Birlik ana
statü değişikliği, ihtiyaç duyulması halinde Birlik Başkanının teklifi üzerine Devlet
Su İşleri Bölge Müdürü’nün uygun görüşü ile Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü'ne
teklifi, teklifin Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce değerlendirilmesi ve
uygun görüşle Bakanlığa iletilmesini müteakip, Bakan’ın Onay’ı ile gerçekleşir.
Birliğin Tüzel
Kişiliğinin Sona Ermesi ve Tasfiyesi
Madde
34- (1)
Birliğin amacına ulaşamayacağının tespit edilmesi durumunda, birlik, Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğünün teklifi üzerine Bakan onayı ile feshedilir.
(2) Birliğin tasfiyesi Devlet Su İşleri
Bölge Müdürü Olur’u ile sulama işletmeciliği alanında en az lisans düzeyinde
eğitim almış ve/veya sulama işletmeciliği alanında çalışmış ve en az lisans
düzeyinde eğitim almış 1 kişi, mali konularda en az lisans düzeyinde eğitim
almış 1 kişi ve 1 başkan olmak üzere toplam 3 kişiden teşkil edilecek komisyon
marifetiyle Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü tarafından yürütülür ve en geç 1
yıl içinde sonuçlandırılır.
(3) 7139 Sayılı Kanun’un yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla tasfiye işlemleri sonuçlandırılamamış birliklerin
tasfiyesi de Devlet Su İşleri Bölge Müdürü Olur’u ile sulama işletmeciliği
alanında en az lisans düzeyinde eğitim almış ve/veya sulama işletmeciliği
alanında çalışmış ve en az lisans düzeyinde eğitim almış 1 kişi, mali konularda
en az lisans düzeyinde eğitim almış 1 kişi ve 1 başkan olmak üzere toplam 3
kişiden teşkil edilecek komisyon marifetiyle Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü
tarafından yürütülür ve en geç 1 yıl içinde sonuçlandırılır.
(4) Tasfiye Komisyonu, birliğin alacak
ve borçlarını tespit eder, alacaklarını tahsil ederek borçlarını öder.
(5) Sulama tesisini devreden kuruluş
olarak Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü ve Teşkilatının birliğin borçları
hakkında sorumluluğu yoktur.
(6) Tasfiye sürecinde, çalışanların ve Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü ve Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü’nün alacakları
öncelikli olarak ödenir. Bu iki alacağın ödenmesinden sonra kalan kısım genel
hükümlere göre sıralanarak ödenir.
(7) Tasfiye işlemleri tamamlandığında
birliğin kalan her türlü ayni ve nakdi varlığı Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü’nün tasarrufunda olup, tesisin işletme ve bakım faaliyetlerinin
yeniden devredileceği su kullanıcı teşkilata aktarılır veya işletme ve bakım
faaliyetleri için doğrudan Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nce kullanılır.
(8) Tasfiye komisyonunun tasfiye
sonucunda birliğin mal varlığı ve alacaklarının borçlarını karşılamadığını
tespit etmesi durumunda, 7139 Sayılı Kanun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
fesih tarihine kadar görev yapan ve gerekli işlemleri zamanında ve tam olarak
yapmayan başkanlar ve yönetim kurulu üyeleri kendi dönemlerinde oluşan zarardan
cezai ve mali olarak şahsen sorumlu tutulurlar. 7139 Sayılı “6172 Sayılı
Kanunda değişiklik yapan Kanun yürürlüğe girmesinden sonraki başkanlar, tasfiye
öncesindeki kendi dönemlerinde oluşan zarardan cezai ve mali olarak şahsen
sorumlu tutulurlar. Sorumlu yönetim kurulları ve başkanlar ve en son başkan,
tasfiye komisyonunun bu zararı bildirimini müteakip 1 ay içerisinde gerekli
ödemeleri yapar. İlgili taraflar tasfiye
komisyonunca bildirimde bulunulan zarara karşı itirazlarını bildirimi müteakip
10 gün içerisinde yapmak zorundadır. Tasfiye komisyonu söz konusu itirazı 20
gün içinde değerlendirerek karara bağlar ve sonuçlandırır. Son kararın
verilmesi ve itiraz sahibine tebliğini müteakip 10 gün içinde gerekli
ödemelerin yapılmadığı durumda tasfiye komisyonunca genel hükümlere göre işlem
tesis edilir.
(9) Birliğin feshedilmesi hallerinde,
hizmetlerin aksamaması için, sulama faaliyetlerini Devlet Su İşleri Bölge
Müdürlüğü kendi imkânları ile yapar veya yıllara sâri olarak hizmet alımı
yoluyla yaptırabilir.
(10) Tüzel kişiliği sona erdirilen
sulama birlikleri tarafından işletilen sulama tesisleri hakkında 18/12/1953
tarihli ve 6200 sayılı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.”
(11) Yapılan denetimler sonucunda
maksadına ulaşamayacağı tespit edilen sulama birlikleri; sulama tesislerinden
beklenen faydanın ve sürdürülebilir işletme yönetiminin sağlanabilmesi
maksadıyla ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’nün gerekli görmesi halinde
Bakan onayıyla bu birliklerden birinin tüzel kişiliği altında birleştirilebilir.
Birleşmeye dâhil edilen sulama birliklerinden feshedilen birlik veya
birliklerin tüzel kişiliği, Bakan onayı tarihi itibariyle kendiliğinden sona
erer. Birleşmenin onay tarihinden itibaren bir ay içerisinde, bünyesinde
birleştirme işlemi yapılan birliğin ana statüsünde bu birlik tarafından gerekli
değişiklikler yapılarak Bakanlığa sunulur. Birleştirme öncesi birliğe üye olan
su kullanıcılarının birlik üyelikleri, birleşmeden sonra da devam eder.
Birliklerde görev yapanların, birleştirme öncesine ait mali ve cezai
sorumlulukları devam eder. Fesih
işlemleri sonucu tüzel kişiliği sona eren birliklerin personeli,
taşınır-taşınmaz mal varlığı, hakları, borç ve alacakları bünyesinde
birleştirme işlemi gerçekleştirilen birliğe geçer.
Yürürlük
Madde 35- Bu Ana Statü
hükümleri Tarım ve Orman Bakanlığı’nın onayından sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 36- Bu Ana Statü
hükümleri Birlik Başkanı tarafından yürütülür.
Nejat
Osman ŞEN
Birlik Başkanı