ANA STATÜ

 

T.C. AYVACIK BARAJI SULAMA BİRLİĞİ ANA STATÜSÜ

 

 

Birliğin adı

 

Madde 1- Birliğin adı T.C. Ayvacık Barajı Sulama Birliği olup Kamu Tüzel Kişiliği’ ne sahiptir.

 

Birliğin amacı

 

Madde 2- Birliğin amacı; görev alanı içerisinde Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından inşa edilmiş veya halen inşa edilmekte olan ya da inşa edilmesi planlanan sulama tesislerini inşa maksatlarına uygun şekilde kullanmak, işletmek, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün onayını almak suretiyle işlettirmek, bu tesislerin bakım, onarım ve yönetim sorumluluğunu yürütmek, tesisi geliştirmeye yönelik Çevresel Etki Değerlendirme kriterlerini haiz, çevreyle uyumlu yeni projeler yapmak, yaptırmak veya tesisi yenilemek suretiyle tarımsal sulama faaliyetlerini yürütmek, sulama ve diğer tarımsal faaliyetler hakkında öğretici ve eğitici çalışmalar düzenlemek, düzenlenen çalışmalara katılmak, sulama tesislerinin etkin, verimli ve düzenli kullanımını sağlayarak sulu tarımın gelişmesini ve üretimin dengeli olarak artırılmasını sağlamaktır.

 

Birliğin çalışma konuları

 

Madde 3- Birliğin çalışma konuları şunlardır:

a) Görev alanı içerisinde yer alan tesislerin işletme, bakım, onarım, yönetim ve yenileme hizmetlerini usul ve esaslarına uygun olarak yapmak.

b) Katılım payını, su kullanım hizmet bedelini ve uygulanan cezaları tahsil etmek.

c) Devraldığı tesislerin yatırım bedellerini geri ödemek.

ç) Devraldığı tesisi DSİ’nin onayını almak suretiyle geliştirmek, bu tesis ile ilgili yeni projeler yapmak veya yaptırmak.

d) Görev alanı içerisinde su miktarına bağlı olarak ekilecek bitki desenini Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının ilgili birimleri ile işbirliği yaparak planlamak.

e) Görev alanı içerisinde öngörülen üretim hedeflerinin gerçekleşmesine katkıda bulunmak üzere gerekli tedbirleri almak.

f) Sulama ve diğer tarımsal konularda faaliyet gösteren kurumlarla işbirliği yaparak araştırma, geliştirme ve eğitim çalışmalarında bulunmak.

g) Amaç ve görevleri ile ilgili konularda ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip etmek.

ğ) Ortak tesisler için DSİ’ce sarf olunan işletme ve bakım masraflarından kendi payına düşen miktarı ödemek.

 

Birliğe devredilebilecek görev ve hizmetler

 

Madde 4- Birliğin görevi, işletme bakım, onarım ve yönetim sorumluluğunu devraldığı sulama tesislerinin işletme ve bakım hizmetlerinin yürütülmesi, ihtiyaç halinde DSİ Genel Müdürlüğü’ nün uygun görüşüyle, mevcut tesislerin rehabilitasyonu ya da modernizasyonu ile yeni sulama tesisi inşaatına yönelik çalışmalar yapmaktır.

 

 

 

Birliğin merkezi

 

Madde 5- Birliğin Merkezi; Çanakkale ili, Ayvacık İlçesidir.

 

Birliğin Kurucu Üyeleri

 

Madde 6- Birlik kurucuları ; Birlik kurucuları; ... ili, ... ilçesinden …, ... beldesinden …, … beldesinden …, … köyünden …, … köyünden …, … köyünden …, … köyünden …, … köyünden … dır. 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununa göre büyükşehir belediyesi sınırları dahilinde olup belde belediye ve köy tüzel kişiliğini kaybetmesi sonucu mahalleye dönüşen ancak halen tarımsal faaliyetlerini devam ettiren yerleşim birimleri de müstakil olarak belirtilecektir.

 

Madde 7-Kurucular kurulu, birliğin tüzel kişilik kazanmasını müteakip on beş gün içinde uygun duyuru araçları ile görev alanı içindeki su kullanıcılarının, birliğin kuruluşundan haberdar olmasını sağlar.

 

Kurucular kurulu, görev alanı içerisindeki tapu sahipleri veya su kullanıcılarının müracaatı üzerine birlik üyeliğine kayıt işlemlerini yapar. Kayıt sırasında her su kullanıcısına bir üyelik numarası verilir ve aynı numara ile Noter tasdikli üye kayıt defterine işlenir.

 

Kurucular kurulu, üyelik kaydı sırasında su kullanıcılarından birlik görev alanındaki arazisinin her bir dekarı için 15,00 TL katılım payı tahsil eder. Katılım payları tahsil edilen su kullanıcılarına üye kimliği, imzalı ve kaşeli para makbuzu verilir. 6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanunu’ nun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulmuş olan birliklerin, mevcut üyelerinden katılım payı ödemiş olanlar, yeniden katılım payı ödemezler.

 

Kurucular kurulu, birliğin kuruluşundan itibaren bir yıl içinde en az on sekiz üye kaydını tamamlayamaması ya da birlik organlarının seçilememesi durumunda birlik tüzel kişiliğinin sona erdirilmesi için Orman ve Su İşleri Bakanlığı’ na müracaat eder. Kayıt işlemi tamamlanan üyelerden alınan katılım paylarından birlik kuruluşu için yapılan masraflar düşüldükten sonra geri kalan miktar, katılım payı ödemiş olan üyelere arazileri oranında dağıtılır. Kurucular kurulu, yukarıda belirtilen durumlarda ve süresi içerisinde fesih için Bakanlığa başvuruda bulunmaz ve bu durum tespit edilirse, fesih işlemleri Bakanlık tarafından res’en başlatılır.

 

Kurucular kurulu ilk birlik meclisinin teşekkül etmesi için İlçe Seçim Kurulu tarafından belirtilecek hazırlıkları yapar. İlk birlik meclis toplantısı yapılıp birlik organları seçildiğinde kurucular kurulunun her türlü görevi sona ermiş olur.

6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanunu yürürlüğe girmeden önce kurulmuş olan birliklerin yapılarını kanuna uygun hale getirmeleri için gerekli çalışmalar, bu birliklerin mevcut yönetimleri tarafından yapılacak olup kurucular kurulu oluşturulmayacaktır.

 

Birliğin görev alanı ve süresi

 

Madde 8- Birliğin görev alanı, devraldığı sulama tesisinin proje alanı ile sınırlı olup DSİ Genel Müdürlüğünce uygun görülecek ya da geliştirilecek yeni projelere birliğin katılımı ile genişleyebilir. DSİ’nin uygun görüşü alınmak kaydıyla, birliğin devraldığı tesisin proje alanı dışına en çok bir yıl süreli sözleşmelerle su verilebilir.

Madde 9- Birliğin çalışma süresi sınırsızdır.

Birlik Üyeliği

Madde 10-Birliğe Üyelik Şartları Şunlardır

a) Birlik Görev alanı içerisinde tapuda kayıtlı arazi sahibi olmak veya beş yıldan fazla süreyle arazi kiralamak suretiyle tarımsal üretimde bulunmak.

b) Gerçek kişiler bakımından onsekiz yaşını tamamlamış olmak.

 

Madde 11- Birlik üyelerinin hak ve yükümlülükleri şunlardır:

a) Birlik meclisi toplantılarını izlemek.

b) Birliğe olan borçlarını su kullanım hizmet bedelini ve cezalarını ödemiş olmak şartıyla meclis üyesi seçilmek.

c) Birliğin sağladığı her türlü hizmetten faydalanmak.

ç) Birlik faaliyetleri ile ilgili bilgi istemek.

d) Birlik tarafından tahakkuk ettirilen su kullanım hizmet bedelini ve borçlarını düzenli olarak ödemek.

e) Birlik tarafından su yetersizliğine bağlı olarak yapılan ekim planlamasına uymak, sulama planlaması ve su dağıtım ve münavebe programlarına katılmak.

f) Arazisi üzerinde yer alan sulama tesisini korumak, kişisel kusurlarından dolayı meydana gelen zararları gidermek, aksi takdirde bu zararları gidermek için birliğin yapacağı her türlü harcamayı birliğe ödemek.

g) Birliğin sorumluluğunda olan tesisler ile kullanılan her türlü ekipmana zarar vermemek, zarar verilmesi durumunda bu zararı tazmin etmek.

ğ) Birliğin çalışma konuları ile ilgili olarak istediği her türlü bilgiyi zamanında ve eksiksiz

olarak vermek.

h) Birliğin sorumluluğunda olan tesisler üzerinde yapılan işletme, bakım ve onarım

çalışmaları için arazisine girilmesine izin vermek.

 

 

Madde 12- Birlik üyeliğinden çıkarılma şartları şunlardır:

a) Su kullanıcısı olma vasfını kaybetmek.

b) Birlik ana statüsüne veya birlik meclisi ve yönetim kurulu kararlarına aykırı davranmak.

c) Su kullanıcısı olma vasfını kaybedenleri birlik üyeliğinden çıkarmaya yönetim kurulu; diğer nedenlerle birlik üyeliğinden çıkarmaya yönetim kurulunun teklifi üzerine birlik meclisi yetkilidir.

ç) Yönetim kurulu veya birlik meclisi tarafından verilen üyelikten çıkarma kararları, kararın alınmasından itibaren otuz gün içerisinde yönetim kurulu tarafından ilgilisine bildirilir. Yönetim kurulu veya birlik meclisi tarafından birlik üyeliğinden çıkarılanlar, bu kararın tebliğinden itibaren kırkbeş gün içinde birlik meclisine itiraz edebilir. İtirazlar ilk birlik meclisi toplantısında sonuçlandırılır ve otuz gün içerisinde ilgilisine bildirilir. Bu kararlara karşı yargıya başvurma hakkı saklıdır.

 

Birliğin organları

Madde 13- Birliğin organları; Birlik Meclisi, Yönetim Kurulu, Denetim Kurulu ve Birlik Başkanıdır.

 

Birlik Meclisi’nin Kuruluşu Görev Ve Yetkileri

 

Meclis üye sayısı

 

Madde 14- Birlik görev alanı içerisindeki yerleşim birimlerinin sınırları baz alınarak birlik meclisi oluşturulur. Birlik görev alanı içerisindeki toplam sulama alanının her yerleşim birimi sınırı içinde kalan toplam sulama alanına oranlanmasıyla bu yerleşim birimlerinin birlik meclisinde temsil edileceği üye sayısı bulunur. Birlik meclisinin üye sayısı 15’ den az 100’ den fazla olamaz.Birlik görev alanı içerisindeki her yerleşim birimi Birlik Meclisinde asgari iki üye ile temsil edilir.Buna göre Birlik Meclisi; Ayvacık İlçesi’nden dört (4), Gülpınar Beldesi’nden beş (5),Babadere Köyü’nden dört (4), Kocaköy Köyü’nden üç (3),Kösedere Köyü’nden üç (3), Behram Köyü’nden  üç (3), Korubaşı Köyü’nden iki (2), Paşaköy Köyü’nden üç (3), Sazlı Köyü’nden iki (2), Söğütlü Köyü’nden üç (3), Yukarıköy Köyü’nden iki (2), Taşağıl Köyü’nden iki (2), Kızılkeçili Köyü’nden iki (2), Tuzla Köyü'nden dört (4)  olmak üzere  toplam  kırkiki (42) seçilmiş üyeden oluşur.

 

 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununa göre büyükşehir belediyesi sınırları dâhilinde olup belde belediye ve köy tüzel kişiliğini kaybetmesi sonucu mahalleye dönüşen ancak, halen tarımsal faaliyetlerini devam ettiren yerleşim yerlerine de müstakil olarak meclis üyesi seçebilecek şekilde yer verilecektir. Görev alanı içerisinde 40 ve daha fazla sayıda yerleşim birimi olan birliklerde meclis üye sayısı kurucular kurulu kararı ile 150’ ye kadar çıkarılabilir.

 

Meclis üyeliği seçimine katılma şartları

 

Madde 15- Birlik görev alanı içinde tapuda adına kayıtlı arazisi bulunan veya en az beş yıl süreyle noter onaylı sözleşme ile arazi kiralayan ve su kullanıcı olarak birliğe en az iki yıldır kayıtlı olanlar, su kullanım hizmet bedelini ve cezalarını ödemiş olmak şartıyla,  birlik meclisi üyeliği seçiminde oy verme, aday olma hakkına sahiptirler.

Mülk sahibi ve araziyi kiralayan aynı anda aynı arazi için birlik meclisine üye olamaz. Birlik görev alanı içindeki birden fazla yerleşim biriminde arazisi bulunan ya da araziyi kiralamış olanlar, birlik meclis üyeliği seçiminde oy kullanacağı ve birlik meclis üyeliğine aday olacağı yerleşim yerini birliğe ilk üyelik kaydı sırasında bildirir. Su kullanıcısı, birlik meclis üyeliği seçimlerinden en az iki yıl önce birliğe bildirmek kaydı ile oy kullanacağı ve birlik meclis üyeliğine aday olacağı yerleşim yerini değiştirebilir. Su kullanıcısının birlik meclis üyeliği için oy kullandığı yer ile birlik meclis üyeliğine aday olacağı yerleşim yerleri farklı olamaz.

Birliğin kuruluşunun ilk iki yılında yapılacak olan birlik meclis üyeliği seçiminde ve 6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanununun yürürlüğe girmesinden (22.03.2011 tarihinden) önce kurulan sulama birliklerinin, durumlarını 6172 sayılı kanuna uygun hale getirmeleri için kanunen tanınan(22.03.2011 tarihinden itibaren 18 aylık) süre içinde yapılacak seçimlerde, birlik meclis üyeliğine aday olma ve oy kullanmada iki yıl şartı aranmaz.

 

6172 sayılı Kanun yürürlüğe girmeden önceki dönemden birliğe borcu olup 6111 sayılı kanun kapsamında yapılandırılmış borcu olan su kullanıcıları da yapılandırma programında belirtilen vadelerde ödemelerini yapmış olmak şartıyla birlik meclisi üyeliği seçimlerinde aday olma ve oy kullanma hakkına sahiptir.

 

Birlik meclis üyeliği seçimlerinde kullanılacak oy sayısı, birlik üyelerinin arazi büyüklüğünün, birlik görev alanı içerisindeki ortalama parsel büyüklüğüne bölünmesiyle bulunur.

Bölüm sonucunda bulunacak değer yarıma eşit ya da büyükse bir üstüne tamamlanır. Her birlik üyesinin asgari bir oy hakkı olup, tapuda aynı kişi adına kayıtlı arazilerin tamamı için mal sahibi ve kiracı tarafından kullanılacak toplam oy sayısı beşi geçemez. Birlik görev alanı içerisindeki ortalama parsel büyüklüğü, toplam sulama alanının parsel sayısına bölünmesiyle bulunur, bölüm sonucu bulunacak yarım ve yarımdan büyük değerler bir üstüne tamamlanır. Tapusu hisseli olan arazilerin sahiplerinden yalnız biri, diğer sahiplerin muvafakatini almak kaydıyla, birlik meclis üyeliği seçiminde oy verebilir, aday olabilir. Hissedarların kendi aralarında böyle bir muvafakat temin edemedikleri ya da etmek istemedikleri durumlarda, her bir hissedar söz konusu hisseli arazinin, sulama sahasında belirlenmiş olan ortalama parsel büyüklüğüne kadar olan bölümü için bireysel olarak oy kullanabilir.

 

Ancak bu halde de hissedarlar tarafından kullanılacak oy sayısı hiçbir şekilde toplamda beşi geçemez, işbu çerçeve ana statünün diğer hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla beşten fazla hissedarı olan arazilerin sahipleri ya da kiracıları aralarından kimin ya da kimlerin birlik meclis üyeliği seçimlerinde diğer hissedarları temsilen aday olabileceğini ve/veya oy kullanabileceğini birliğe üyelik kaydı sırasında bildirir, seçimlerden en az iki yıl önce olmak kaydıyla bildirilen kişileri değiştirebilirler.

 

Meclis üyeliği seçimlerine esas seçmen listelerinin hazırlanması

 

Madde 16- Birlik seçmen listeleri; birlik müdürü tarafından birlik kayıtlarında bulunan belge ve bilgilerin, başta Tapu Dairesi olmak üzere ilgili kurum ve kuruluş kayıtlarından faydalanmak suretiyle her su kullanıcısının oy sayısını da belirtecek şekilde güncelleştirilerek hazırlanır ve birlik yönetim kurulunun onayından sonra birlik merkezinin bulunduğu yerin İlçe Seçim Kurulu tarafından seçim tarihinden üç ay önce, bir hafta süre ile ilân edilir. Bu süre içerisinde seçmen listesine yapılan yazılı itirazlar, İlçe Seçim Kurulu tarafından değerlendirilerek karar altına alınır ve seçmen listeleri kesinleşir. İlk meclis oluşumu için yapılacak seçimlere esas seçmen listeleri için yönetim kurulunun onaylaması şartı aranmaz. Yeni kurulan birliklerde, üye listeleri ve seçimle ilgili olarak İlçe Seçim Kurulu tarafından istenecek diğer kayıtlar kurucular kurulu tarafından hazırlanır. Seçmen listeleri yenilenmedikçe, birlik meclisi seçimleri yapılamaz.

 

Birliğin kuruluşunun ilk iki yılında yapılacak olan birlik meclis üyeliği seçiminde ve 6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanununun yürürlüğe girmesinden (22.03.2011 tarihinden) önce kurulan sulama birliklerinin, durumlarını 6172 sayılı kanuna uygun hale getirmeleri için kanunen tanınan(22.03.2011 tarihinden itibaren 18 aylık) süre içinde yapılacak seçimlerde, seçmen listeleri seçim tarihinden bir ay önce, bir hafta süre ile ilan edilir.

 

Meclis üyeliği adaylarının başvurusu ve oy pusulalarının hazırlanması

 

Madde 17- Birlik meclisi üyeliğine aday olmak isteyenler adaylık başvurularını, seçmen listelerinin kesinleşmesini takip eden 10 uncu günün mesai bitimine kadar İlçe Seçim Kurulu’na yazılı olarak yaparlar. Başvurular İlçe Seçim Kurulu’nca değerlendirilerek 5 gün içinde kesinleştirilir ve ilan edilir.

 

Madde 18- Kesinleşen aday listeleri, seçimde kullanılmak üzere yönetim kurulu tarafından oy pusulası şeklinde hazırlanarak çoğaltılır ve zarfı ile birlikte ilçe seçim kurulunun mührü ile mühürlendikten sonra belirlenen seçim tarihinden en az üç gün önce, oluşturulan sandık kurulu başkanına teslim edilir.

 

Sandık kurullarının oluşturulması

 

Madde 19- Seçimler, İlçe Seçim Kurulu’nca, kamu görevlileri arasından belirlenen bir sandık başkanının başkanlığında ve birlik üyesi çiftçiler arasından seçilecek en az üç kişiden oluşacak sandık kurulunun gözetiminde yapılır.

 

Meclis üyeliği seçimlerinin yapılması

 

Madde 20- Meclis üyeliği seçimleri, 6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanunu’nun 6. maddesinde belirtildiği şekilde, gizli oy açık tasnif usulü ile birlik merkezinin bulunduğu yerleşim biriminde yapılır.

 

Meclis üyeliği seçim sonuçların belirlenmesi

 

Madde 21- Seçimde her yerleşim biriminden en fazla oy alan ikişer kişi öncelikle meclis üyesi olur. Diğer adaylar arasından, o yerleşim biriminin çıkaracağı meclis üyesi sayısına kadar en fazla oyu alanlar meclis üyeliğine seçilmiş olur.

Seçimlerde oy kullanan çiftçiler; oy pusulasında birlik meclisine göndereceği üye sayısı kadar adayın ismini işaretler/yazar. Oy pusulasında bundan fazla isim işaretlenmesi/yazılması durumunda o oy geçersiz sayılır. Oy pusulasında o yerleşim biriminin birliğe göndereceği meclis üyesi sayısından daha az isim işaretlenmesi/yazılması durumunda ise oy geçerlidir.

 

Birlik Meclisinin ilk toplantısı

 

Madde 22- Birlik Meclisi seçim sonuçlarının İlçe Seçim Kurulu’nca ilânından itibaren on gün içinde, kurucular kurulunun çağrısı ile en yaşlı üyenin başkanlığında toplanır. Bu toplantıda meclis üyeleri arasından ve gizli oyla, dört yıl görev yapmak üzere birlik başkanı ve ilk iki yıl için görev yapmak üzere, dört asıl, dört yedek yönetim kurulu üyesi ile meclis üyeleri arasından ya da birliğe kayıtlı su kullanıcıları arasından üç asıl üç yedek denetim kurulu üyesi seçilir.

 

Birlik meclisinin görev ve yetkileri

 

Madde 23- Birlik meclisinin görev ve yetkileri şunlardır:

a) Başkanı seçmek.

b) Yönetim ve denetim kurullarının asıl ve yedek üyelerini seçmek.

c) Yönetim ve denetim kurulunu denetlemek ve ibra etmek.

ç) Bütçe ve çalışma programını tespit, tetkik, kabul ya da reddetmek.

d) Tesislerden birliğin kuruluş amacına uygun olanların devralınmasına karar vermek.

e) Birliğin işlerinin yürütülmesi için çalıştırılması gereken personelle ilgili politikaları tespit etmek ve çalıştırılacak personelle sözleşme akdi yapmak için başkana yetki vermek, yönetim kurulu üyelerine brüt asgari ücretin yüzde ellisini ve başkana brüt asgari ücretin üç katını geçmemek üzere aylık olarak ödenecek huzur hakları ile denetim kurulu üyelerine brüt asgari ücreti geçmemek üzere yılda bir kez ödenecek huzur haklarını tespit etmek.

f) Birlik adına yapılacak sözleşme esaslarını tespit etmek, araç, gereç ve iş makinesi temini veya satın alınması, işletme, bakım ve onarım hizmetleri ve yeni tesis ve rehabilitasyon çalışmaları ile diğer işlerin ihaleyle üçüncü kişilere yaptırılmasına karar vermek ve bu hususlarda yönetim kuruluna sözleşme yapma yetkisi vermek.

g) Birliğin sulama hizmetinin gerektirdiği yatırım, bakım ve onarım giderleri için borç kullanımına karar vermek.

ğ) Birlik ana statüsünde, Bakanlığın görüşüne uygun olarak değişiklik yapmak.

h) Birliğin feshine üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu ile karar vermek.

ı) Birliğin faaliyetleri ve birlik çalışanlarının koordinasyonuyla ilgili düzenlemeleri yapmak, ceza tarifelerini tasdik etmek, su kullanım hizmet bedelini Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan yılı sulama ve kurutma tesisleri işletme ve bakım ücret tarifelerinde dekar başına tespit edilen en düşük ücret tarifesinden aşağı olmamak üzere belirlemek, Bu belirleme sırasında söz konusu tarifedeki indirim oranlarını azamî, ceza ve artırımları ise asgarî değer olacak şekilde almak.

i) Gözlemcilerin hazırladıkları raporlar ile teklif ve tavsiyeleri görüşmek.

j) Taşınır ve taşınmaz mal almaya, satmaya, takasa, kiralamaya, kiraya vermeye karar vermek.

 

Meclis toplantıları

 

Madde 24- Birlik meclisi her yıl Nisan ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki kez olağan olarak toplanır. Kasım ayında yapılan toplantı dönem başı toplantısıdır.

Birlik meclisine; birlik başkanı, bulunmaması durumunda başkan vekili, onun da bulunmaması durumunda en yaşlı yönetim kurulu üyesi başkanlık eder. Ancak yıllık faaliyet raporunun görüşüldüğü meclis toplantısı, birlik başkanının başkanlığında yapılır. Dönem başı toplantısında, meclis toplantılarında yapılan görüşme ve alınan kararlarla ilgili tutanakları hazırlamak üzere meclis üyeleri arasından iki yıl görev yapmak üzere en az iki katip üye seçilir, tutanaklar katip üyeler tarafından da imzalanır.

Birlik başkanı, meclis çalışmalarında düzeni sağlamakla yükümlüdür.Birlik başkanı, acil durumlarda kendisinin lüzum görmesi veya birlik meclisi üyelerinin üçte birinin yazılı teklifi üzerine, birlik meclisini olağanüstü toplantıya çağırır. Olağanüstü toplantı çağrısı ve gündem, en az üç gün önceden meclis üyelerine yazılı olarak duyurulur ve ayrıca ilân edilir. Olağanüstü toplantılarda gündemdeki konular dışında başka hususlar görüşülemez.

Birlik meclisi toplantılarına, tesislerin amacına uygun bir biçimde işletme, bakım, onarım, yönetim ve kullanımına ilişkin olarak teklif ve tavsiyede bulunma ve bu konularda teknik denetleme yetkilerini haiz, DSİ tarafından görevlendirilen ve birlik faaliyetleriyle ilgili kendi görev alanında bulunan konularda, teklif ve tavsiyelerde bulunmakla sınırlı yetkileri haiz Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından görevlendirilecek gözlemciler katılabilir. Gözlemciler oy hakkı olmaksızın her meclis toplantısına katılır. Gözlemcilerin sulama işletmeciliği ve tarımsal üretimle ilgili önerileri, mecliste görüşülerek karara bağlanır.

Meclis toplantıları oy hakkı olmaksızın bütün birlik üyelerine açıktır. Meclis başkanının veya üyelerden herhangi birinin gerekçeli önerisi üzerine, toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla kapalı oturum yapılmasına karar verilebilir.

Meclis görüşmeleri, tutanağa geçirilerek başkan ve kâtip üyeler tarafından imzalanır. Toplantılar, meclisin kararıyla sesli ve görüntülü cihazlarla da kaydedilebilir.

 

Gündem

Madde 25- Gündem, birlik başkanı tarafından belirlenir ve meclis üyeleri ile gözlemcilere en az üç gün önceden yazılı olarak bildirilir. Ayrıca yazılı, sesli ve görsel araçlardan en az biriyle de birlik üyelerine duyurulur.

Meclis üyeleri de birliğe ait işlerle ilgili konuların gündeme alınmasını önerebilir. Öneri, toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla kabul edildiği takdirde gündeme alınır.

 

Birlik meclisinin toplantı ve karar nisabı

 

Madde 26- Birlik meclisi, üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır, salt çoğunluğun sağlanamaması durumunda, toplantı yedi gün sonraya ertelenir ve bu toplantıda çoğunluk aranmaz. Her iki durumda da toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla karar alınır. Ancak, birliğin iç ve dış kaynaklı kredi kullanması, su kullanım hizmet bedelinin tespiti, cezaların tayini ve katılım payının belirlenmesine ait kararlarda birlik meclisi üye tam sayısının üçte ikisinin oyu aranır. Su kullanım hizmet bedelinin tespiti için meclisin üçte iki çoğunluğuyla karar alınamaması durumunda, 6172 sayılı Kanun’ da belirtilen Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan yılı sulama ve kurutma tesisleri işletme ve bakım ücret tarifelerinde dekar başına tespit edilen en düşük bedel kabul edilmiş sayılır.

Karar yeter sayısı toplantıya katılan meclis üye sayısının salt çoğunluğundan az olamaz.

Oylamada, oyların eşit sayıda çıkması durumunda meclis başkanının bulunduğu taraf çoğunluk sayılır. Gizli oylamalarda, oyların eşit sayıda çıkması durumunda ise oylama tekrarlanır, eşitliğin yine bozulmaması durumunda da meclis başkanı tarafından kur’a çekilir.

Su kullanım hizmet bedeli, Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan yılı sulama ve kurutma tesisleri işletme ve bakım ücret tarifelerinde dekar başına tespit edilen en düşük ücret tarifesinden aşağı olmayacak şekilde, söz konusu tarifede esas alınan birimden farklı birimle de belirlenebilir. Farklı birimlerle belirlenen tarifeler, ilgili DSİ Bölge Müdürlüğünün uygun görüşü alınmadan uygulanamaz.

Oylama; gizli, işaretle veya ad okunarak yapılır. Oy verme kabul, ret veya çekimser şeklinde olur.

Üyeler oylarını bizzat kullanır. Fizikî bakımdan engelli olması nedeniyle bizzat gizli oy kullanamayan üyeler, tayin edecekleri kişi eliyle oy kullanabilirler. Kararlar, meclis başkanı ve kâtip üyeler tarafından imzalanır ve birlik meclisi üyelerine taahhütlü posta ile gönderilir.

 

Meclis kararlarının kesinleşmesi ve yürürlüğe girmesi

 

Madde 27- Birlik Başkanı, hukuka aykırı gördüğü meclis kararlarını, gerekçesini de belirterek yeniden görüşülmek üzere meclise iade edebilir. Yeniden görüşülmesi istenmeyen kararlar ile yeniden görüşülmesi istenip de birlik meclisi üye tam sayısının salt çoğunluğuyla ısrar edilen kararlar kesinleşir. Kesinleşen meclis kararlarının özetleri, birlik görev alanı içindeki yerleşim birimlerinde uygun araçlarla birlik üyelerine duyurulur. Ayrıca DSİ 25. Bölge Müdürlüğüne yazılı olarak gönderilir. Meclis kararlarına karşı su kullanıcıları yargıya başvurabilir.

 

İhtisas komisyonları

 

Madde 28- Birlik meclisinde plân ve bütçe komisyonunun yanı sıra birliğin faaliyet konularında olmak üzere ihtisas komisyonları kurulabilir. İhtisas komisyonları birlik meclisinin kararıyla kurulur ve üyeleri, sayıları beşi geçmemek kaydıyla sulama alanı büyüklüğüyle orantılı olarak yerleşim birimlerine göre meclis üyeleri arasından seçilir. Komisyon üyelerinin ayrı yerleşim birimi temsilcileri arasından seçilmesi esastır. Beş’ten az yerleşim birimi bulunan sulama birliklerinde de ihtisas komisyonu üyelerinin dağılımı arazi büyüklüğüyle orantılı olarak belirlenir.

 

Meclis üyeliğinin boşalması

 

Madde 29- Meclis üyeliğine seçilme şartlarını yitirenler ile iki kez üst üste meclis toplantısına mazeretsiz olarak katılmayan üyelerin üyelikleri düşer. Birlik meclisi üyelerinin herhangi bir sebeple bu sıfatlarını kaybetmeleri durumunda, birlik başkanı o yerleşim biriminden seçimlerde aday olup da meclis üyeliğine seçilememiş olanları, en fazla oy alma sırasına göre göreve çağırır. Yerleşim birimini temsil edecek aday kalmadığı takdirde, o yerleşim birimi bir sonraki meclis üyeliği seçimlerine kadar birlik meclisinde temsil edilmez.

 

Gözlemciler

 

Madde 30- Birlik meclisi toplantılarına, tesislerin amacına uygun bir biçimde işletme, bakım, onarım, yönetim ve kullanımına ilişkin olarak teklif ve tavsiyede bulunma ve bu konularda teknik denetleme yetkilerini haiz, DSİ tarafından görevlendirilen gözlemciler katılır.

Gözlemcilerin çalışmalarıyla ilgili esaslar;

a) Gözlemcilerin hazırladıkları raporlar ile teklif ve tavsiyelerin, birlik meclisinin gündemine alınarak görüşülmesi sağlanır.

b) Gözlemciler, birlik meclisi toplantısına katıldıktan sonra birlik faaliyetlerine ve toplantıda görüşülen konulara ait raporunu onbeş gün içinde denetim yetkisi olan kuruma ve başkanlığa iletir.

c) Birlik faaliyetleriyle ilgili Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının görev alanında bulunan konularda, teklif ve tavsiyelerde bulunmakla sınırlı yetkileri haiz bir gözlemci birlik meclisi toplantılarına katılmak üzere söz konusu Bakanlık tarafından görevlendirilebilir.

ç) Gözlemcilerin oy hakkı yoktur.

 

Birlik Yönetim Kurulunun Kuruluş Görev ve Yetkileri

 

Yönetim kurulunun kuruluşu

 

Madde 31- Birlik yönetim kurulu, birlik başkanı ile meclis üyeleri arasından seçilen dört meclis üyesinden oluşur. Bu üyeler, birlik meclisince, dönem başı toplantısında gizli oy açık tasnif usulüyle iki yıllığına görev yapmak üzere seçilir. Birlik başkanı, yönetim kurulunun da başkanıdır.

Başkanın olmadığı durumlarda yönetim kuruluna, başkanın yazılı olarak görevlendireceği bir yönetim kurulu üyesi başkanlık eder.

Sulama Birlikleri Kanunu’ nun 9. Maddesinin altıncı fıkrası uyarınca, yıl içinde seçilen birlik yönetim kurulu üyeleri, yerine seçildikleri yönetim kurulu üyesinin kalan süresini tamamlarlar. Birlik meclisi üyeliği sona erenlerin birlik yönetim kurulu üyeliği de sona erer. Yönetim kurulu üyeliği seçiminde dört de yedek üye seçilir. Yedek üyeler en fazla oy alandan başlayarak boşalan yönetim kurulu üyeliklerini doldururlar.

 

Birlik Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri

 

Madde 32- Yönetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Birliğe üye kaydını yapmak.

b) Kanun, tüzük, yönetmelik, birlik ana statüsü ve ilgili mevzuatla verilen görevleri yapmak, yetkileri kullanmak ve birliği yönetmek.

c) Bütçe, kesin hesap ve bunlara ait raporları hazırlamak ve su kullanım hizmet bedeli ve ceza tarifelerini birlik meclisinin onayına sunmak.

ç) Harcama kalemleri arasında aktarma yapmak.

d) Birlik meclisi tarafından kullanılmasına karar verilen iç ve dış kaynaklı kredinin temini için bankalar ve ilgili kuruluşlar nezdinde görüşmeler yapmak üzere başkana yetki vermek.

e) Artırma-eksiltme şartnameleri ile ihale ve satın alma kararlarını incelemek ve tasdik etmek.

f) Birlik meclisi kararlarına uygun olarak birlik çalışma alanına giren konularla ilgili kamu kuruluşları ile birlik adına yapılan sözleşmeleri karara bağlamak.

g) Birlik yönetmelik taslaklarını ve birlik ana statüsü değişiklik taslaklarını hazırlamak ve birlik meclisinin onayına sunmak.

ğ) Katılım paylarını, su kullanım hizmet bedeli ve para cezalarını üyelerden tahsil etmek, birliğin alacaklarının takibini zamanında yapmak.

h) (ğ) bendine göre tahsil edilen tutarların, cazibeli sulama tesislerini devralan birliklerde en az % 30’unu, pompajlı sulama tesislerini devralan birliklerde en az % 15’ini, yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım işlerinde kullanmak; devralınan sulama tesisinin bir bölümünün cazibeli, bir bölümünün pompajlı olması durumunda, cazibeli ve pompajlı alanı göz önüne alarak yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım payını % 15 ila % 30 arasında belirleyip uygulamak.

ı) Tamamen ya da kısmen pompajlı sulama tesislerini devralan birliklerde, (h) bendinde belirtilen paylar dışında kalmak ve bir önceki yıl sulamada kullanılan toplam enerji bedelinden aşağı olmamak kaydıyla, bütçede uygulama yılı içinde kullanılacak enerji bedelinin ödenmesini sağlayacak ödeneği tefrik etmek.

i) İhtiyaç duyulması halinde birlik meclisi kararıyla bütçede bakım, onarım ve yenileme işlerine ödenek aktarmak.

 

Yönetim kurulunun toplantı ve karar nisabı

 

Madde 33- Birlik yönetim kurulu ayda en az iki kez olmak üzere önceden belirlenen gün ve saatte toplanır. Birlik başkanı acil durumlarda, yönetim kurulunu toplantıya çağırabilir. Yönetim kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve katılanların salt çoğunluğuyla karar verir. Oyların eşitliği durumunda başkanın bulunduğu taraf çoğunluk sayılır. Çekimser oy kullanılamaz. Yönetim kurulu toplantılarının gündemi birlik başkanı tarafından hazırlanır. Yönetim kurulu üyeleri ek gündem maddesi teklif edebilir. Yönetim kuruluna havale edilen konular, ilk toplantıda görüşülerek karara bağlanır. Alınan kararlar başkan ve toplantıya katılan üyeler tarafından imzalanır. Karara muhalif kalanlar gerekçelerini de açıklarlar.

 

Yönetim kurulu başkan ve üyeleri, münhasıran; kendileri, ikinci derece dâhil kan ve kayın hısımları ve evlatlıkları ile ilgili işlerin görüşüldüğü yönetim kurulu toplantılarına katılamazlar. İki kez üst üste yönetim kurulu toplantısına mazeretsiz olarak katılmayan üyelerin üyelikleri düşer, Başkan tarafından yedek üye göreve çağrılır.

 

Birlik Denetim Kurulunun Kuruluş Görev ve Yetkileri

Denetim kurulunun kuruluşu

 

Madde 34- Denetim kurulu, birlik meclisi tarafından kendi üyeleri veya birliğe kayıtlı su kullanıcıları arasından seçilen üç asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Denetim kurulu üyeliğine seçilecek üyelerin yönetim kurulu üyeleri ile birinci dereceden kan bağı ya da iş ortaklığı olmaması gerekir. Birliğe borcu olanlar ile kendi dönemlerine ilişkin hesapları ibra edilmemiş olan yönetim kurulu üyeleri, denetim kurulu üyesi olamaz. Denetim kurulu üyeleri birlik meclisince, dönem başı toplantısında gizli oy açık tasnif usulüyle iki yıllığına görev yapmak üzere seçilir. Denetim kuruluna en yaşlı üye başkanlık eder.

 

Birlik denetim kurulunun görev ve yetkileri

 

Madde 35- Denetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Başkan ve yönetim kurulunun görevlerini mevzuata uygun olarak yürütüp yürütmediğini, yapılan harcamaların meclis ve yönetim kurulu kararları ile mevzuata uygun olup olmadığını birlik meclisi adına denetleyerek rapor hazırlamak ve birlik meclisine sunmak.

b) Oy hakkı olmaksızın yönetim kurulu toplantılarına katılmak.

c) Gerekli görülmesi halinde, hazırlanan raporların bir suretini ilgili kurum veya kuruluşa sunmak.

ç) Yapılan denetim sonucu birlik adına yapılan iş ve işlemler ile harcamalarda usulsüzlük tespit ettiğinde bunları belgeleriyle birlikte dosya haline getirerek Savcılığa suç duyurusunda bulunmak.

 

Denetim kurulunun toplantı ve karar nisabı

 

Madde 36- Birlik denetim kurulu, meclis olağan toplantılarından bir hafta önce en yaşlı üye tarafından belirlenen gün ve saatte toplanır. Belirlenen gün ve saatte üyelerin tamamının toplantıya gelmemesi durumunda toplantı bir gün sonra aynı yer ve saate yapılır. Denetim kurulu toplantısına iki defa üst üste mazeretsiz olarak gelmeyen üyenin üyeliği düşer ve yedek üye asıl üye olarak göreve çağrılır.

Denetim kurulu, üyelerin tamamının katılımıyla toplanır ve katılanların salt çoğunluğuyla karar verir. Çekimser oy kullanılamaz.

 

Birlik Başkanının Görev ve Yetkileri

 

Madde 37- Birlik başkanı, birlik idaresinin başı ve tüzel kişiliğinin temsilcisidir. Birlik başkanının görev ve yetkileri şunlardır;

a) Resmi merciler ve üçüncü şahıslar nezdinde birliği temsil etmek veya yetki verdiği kişilere temsil ettirmek.

b) Bütçe tasarısını ve çalışma programını birlik meclisine ve ilgili makamlara sunmak ve bütçeyi uygulamak.

c) Birlik meclisi ve yönetim kurulu kararlarını uygulamak, sonuçlarını izlemek ve değerlendirmek.

ç) Birlik meclisi veya yönetim kurulu kararlarını gerektirmeyen konularda, birlik ana statüsü ve ilgili mevzuatın verdiği yetkiler çerçevesinde gerekli kararları alıp uygulamak.

d) Birlik bütçesinin tahsilât ve ödeme amirliğini yapmak ve gerektiğinde bu yetkilerini istihdam edilen en üst yöneticiye devretmek.

e) Birlik meclisi kararları gereğince yapılan her türlü satın alma ve ihale işlerini bir komisyon marifetiyle yürütmek ve yönetim kurulunun onayıyla sonuçlandırmak.

f) Birlik gelirlerinin tahsilâtının yapılmasını takip etmek, birliğin hak ve menfaatlerini izleyip korumak.

g) Birlik meclisini ve yönetim kurulunu toplantıya çağırmak.

ğ) Birliğin yıllık çalışma programını uygulamak.

h) Yönetim kurulunun görüşünü de alarak birlikle ilgili konularda birlik meclisine teklifte bulunmak.

ı) Birlik adına şartsız bağışları kabul etmek.

i) Birliğin taşınır ve taşınmaz varlığını yönetmek.

j) Birlik adına tahsil edilen paraları birlik meclisince belirlenen oranlarda yatırım geri ödemeleri, bakım ve onarım işleri ile diğer işletme ve personel giderlerinde kullanmak.

k) Diğer işletme ve personel giderleri payından ihtiyaç duyulması halinde birlik meclisi kararıyla bakım, onarım, yenileme ve genişletme işlerinde kullanmak.

l) Herhangi bir sebeple görevinin başında bulunmadığı durumlarda yönetim kurulu veya birlik meclisi üyelerinden birini başkanvekili olarak tayin etmek.

m) Birlik meclisi kararlarına uygun olarak gerekli personeli istihdam etmek.

n) Birlik meclisi tarafından kullanılmasına karar verilen iç ve dış kaynaklı kredinin temini için bankalar ve ilgili kuruluşlar nezdinde görüşmeler yapmak.

o) Sulama Birlikleri Kanunu ve ilgili diğer mevzuatın verdiği görev ve yetkileri kullanmak.

 

Madde 38- Birlik başkanı kendisinin bulunmadığı durumlarda görev yapmak üzere, yönetim kurulu ya da birlik meclisi üyeleri arasından bir başkan vekili seçer ve bu yönetim kurulu tutanaklarına yazılır. Yönetim kurulu üyelerinin görev süresi dolduğunda başkan, vekilini de yeniden belirler.

 

Birlik Başkanlığının boşalması halinde yapılacak işlemler

 

Madde 39- Birlik başkanlığı, ölüm ve istifa hallerinde kendiliğinden sona erer.

Birlik başkanının;

a) Seçilme yeterliğini kaybetmesi,

b) Görevini sürdürmesine engel bir hastalık veya sakatlık durumunun yetkili sağlık kuruluşu raporuyla belgelenmesi,

c) Birliğin uygun şekilde yönetilmediği ve sulamanın başarısızlığına neden olduğunun denetim raporuyla belgelenmesi,

hallerinden birinin meydana gelmesi durumunda ilgili DSİ Bölge Müdürünün teklifi ve Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nın onayı ile başkanlık sıfatı sona erer.

 

Madde 40- Birlik başkanlığının boşaldığının resmiyet kazanmasını müteakip on beş gün içinde başkan vekili, birlik meclisini başkanlık seçimi gündemiyle olağanüstü toplantıya çağırır.

Birlik meclisi, başkan vekilinin, onun bulunmaması durumunda en yaşlı üyenin başkanlığında

toplanarak;

a) Birlik başkanlığının boşalması veya seçim dönemini aşacak biçimde kamu hizmetinden yasaklanma cezasının verilmiş olması durumunda bir başkan,

b) Başkanın görevden uzaklaştırılması, tutuklanması veya seçim dönemini aşmayacak biçimde kamu hizmetinden yasaklama cezası alması durumunda bir başkan vekili seçer.

Birlik başkanı veya başkan vekili, birlik meclis üyeleri arasından ve gizli oyla seçilir. İlk iki oylamada üye tam sayısının üçte iki ve üçüncü oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır. Üçüncü oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki aday için dördüncü oylama yapılır. Dördüncü oylamada en fazla oy alan üye, birlik başkanı veya başkan vekili seçilmiş olur. Oyların eşitliği durumunda kur'a çekilir. Bu maddenin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca başkan vekili seçildikten sonra, birlik başkanlığının (a) bendinde belirtilen nedenlerle boşalması durumunda yine bu maddeye göre birlikbaşkanı seçilir.

Yeni seçilen birlik başkanı, yerine seçildiği başkanın görev süresini tamamlar. başkan vekili, yeni başkan seçilinceye veya görevden uzaklaştırılmış ya da tutuklanmış olan başkan göreve dönünceye kadar görev yapar. Birlik başkanı veya başkan vekili seçilinceye kadar birlik başkanlığı görevi, en yaşlı yönetim kurulu üyesi tarafından yürütülür.

 

Birlik Başkanı görevlendirilmesi

 

Madde 41- Birlik başkanlığının herhangi bir nedenle boşalması ve yeni birlik başkanı veya başkan vekili seçiminin bir ay içinde yapılamaması durumunda, seçim yapılıncaya kadar birlik başkanlığına, ilgili DSİ Bölge Müdürü tarafından meclis üyeleri arasından yazılı görevlendirme yapılır.

 

Huzur hakkı ve izin hakkı

 

Madde 42- Birlik başkanı, yönetim ve denetim kurulu üyelerine birlik meclisinin dönem başı toplantısında belirlenecek miktarda aylık huzur hakkı ödenebilir. Ancak, başkana ödenecek aylık huzur hakkı brüt asgari ücretin üç katını, yönetim kurulu üyelerine ödenecek aylık huzur hakkı brüt asgari ücretin yarısını ve denetim kurulu üyelerine ödenecek yıllık huzur hakkı brüt asgari ücreti geçemez.

Meclis, yönetim ve denetim kurulu üyeleri, hastalıkları süresince izinli sayılır. Hastalığın resmi sağlık kuruluşlarınca belgelenmesi gerekir.

 

Birlik teşkilâtı

 

Madde 43- Birlik teşkilâtı; Birlik Müdürü, İşletme ve Bakım Birimi ile İdari ve Malî İşler Biriminden oluşur.

Birlik Müdürü: Birliğin sorumluluğundaki sulama tesislerinin teknik gereklilikler ve çiftçi talepleri göz önüne alınarak rasyonel bir şekilde işletilmesini, İşletme ve Bakım, İdari ve Malî İşler birimlerinin çalışma programlarının hazırlanmasını, birimler arasındaki koordinasyonu, ve birlik başkanın bir yönerge ile devredeceği diğer işlerin yapılmasını sağlar. Birlik müdürünün, sulama planlaması, bitki su tüketimi, sulama tesislerinin bakım onarım hizmetleri konusunda temel eğitimin verildiği fakülte veya yüksekokul mezunu olması zorunludur. 6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanunu yürürlüğe girmeden önce kurulmuş olan birliklerde müdür olarak çalışanlar çalışmaya devam edecektir.

İşletme ve Bakım Birimi: Birliğin işletme, bakım, onarım ve yönetiminden sorumlu olduğu sulama tesislerinin en verimli şekilde hizmet vermesini sağlayacak işletme, bakım, onarım, makine, teçhizat konularında görev yapmak üzere istihdam edilmiş yeterli sayıda personelden oluşur.

 

İdari ve Malî İşler Birimi: Birliğin kendi içinde ve diğer kişi ve kuruluşlarla ilişkilerini sağlayacak yazışmaların, arşivleme vb. hizmetlerin yapılmasını, birliğin gelir ve giderlerine yönelik evrakın düzenlenmesini, tahakkuk, tahsilât ve ödemelerin yapılması, birlik personelinin özlük hakları ile ilgili işlemlerin yapılmasını sağlar. İdari ve malî işler biriminden birlik saymanı sorumlu olup, saymanın ekonomi ve/veya muhasebe alanında eğitim almış olması zorunludur.

6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanunu yürürlüğe girmeden önce kurulmuş olan birliklerde sayman olarak çalışanlar çalışmaya devam edecektir.

Birliğin teşkilât şeması, birimlerin görev, yetki ve sorumlulukları, bu ana statünün 60 ıncı maddesi uyarınca hazırlanacak yönetmelikle belirlenir. Bu yönetmelik, ana statünün onayından itibaren bir yıl içinde çıkarılmadığı takdirde, birlik personeline herhangi bir görev yaptırılamaz.

 

Birlik personelinin atanması

 

Madde 44- Birlik personeli, birlik başkanı tarafından atanır. Ancak meclis üyeleri birlik personeli olarak çalıştırılamaz. Birlik müdürü ve birim sorumluluklarına yapılan atamalar, ilk toplantıda birlik meclisinin bilgisine sunulur. Birliğin atanmış en üst yöneticisi Birlik müdürüdür.

Birlikte istihdam edilecek personele, 4857 sayılı İş Kanunu hükümleri uygulanır. İşe alınmaları, özlük ve sosyal hakları aynı mevzuata tabidir. Birlik müdürünün iş akdinin sona erdirilebilmesi için ilgili DSİ Bölge Müdürünün uygun görüşünün alınması gerekir.

6172 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulmuş olan birliklerde sözleşmeli personel statüsünde çalışanlar, mevcut statüleri ile istihdam edilmeye devam olunur. Birlikler, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren mevcut statüleri devam edenler dışında yeni sözleşmeli personel istihdam edemezler.

 

Birlik meclisi tarafından sayısı, pozisyonu ve niteliği belirlenen personelin görev yetki ve sorumlulukları, bu ana statünün 60 ıncı maddesi uyarınca hazırlanacak bir yönetmelikle belirlenir.

 

Birliğin gelirleri

 

Madde 45- Birliğin gelirleri şunlardır:

a) Katılım payı

b) Su kullanım hizmet bedeli,

c) Yatırım bedellerine ilişkin geri ödeme katkı payı

ç) İdari para cezaları,

d) Taşınır ve taşınmaz malların kira, satış ve başka suretle değerlendirilmesinden elde edilecek gelirler,

e) Faiz gelirleri,

f) Bağışlar,

g) Diğer gelirler.

 

Birlik gelirlerinin takip ve tahsili usulü

 

Madde 46- Birlik gelirlerinin tahsilâtında, birlik meclisi tarafından belirlenen yöntem ve süreler doğrultusunda, birlik tarafından tasdik edilmiş formlar, makbuzlar kullanılır.Tüm su kullanıcılarla, bu ana statünün 58 inci maddesinde düzenlenen sözleşme imzalanır.Birliğe ödemelerini birlik meclisince belirlenen süre içinde yapmayan su kullanıcıları hakkında alacak takibi, Borçlar Kanunu ve İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre yapılır.

Birlik Başkanı ve yönetim kurulu üyeleri, birliğin gelirleriyle ilgili işlemleri zamanında ve tam olarak yapmaktan ayrıca, gerekli tedbirleri almaktan müştereken ve müteselsilen sorumludur.

Birlik alacaklarının tahsili için gerekli işlemleri zamanında ve tam olarak yapmayan başkan ve yönetim kurulu üyeleri kendi dönemlerinde oluşan zarardan şahsen sorumlu tutulur.

 

Birliğin giderleri

 

Madde 47- Birliğin giderleri şunlardır:

a) Birlik hizmetlerinin yürütülmesi için yapılacak giderler,

b) Birlik personeline ödenen aylık, ücret, harcırah ile birliğin seçilmiş organlarının üyelerine ödenen huzur hakkı, yolluklar.

c) Hizmete ilişkin eğitim harcamaları ile diğer giderler,

ç) Geri ödemeler ve ortak tesislere yapılan işletme ve bakım masraflarından birlik payına düşen ödemeler

d) Gelirlerin takip ve tahsili için yapılacak giderler,

e) Birliğin hizmet binalarının, tesislerinin, araç ve gereçlerinin temini, yapımı, bakımı ve onarımı için yapılan giderler,

f) Faiz, borçlanmaya ilişkin diğer ücretler ile sigorta giderleri,

g) Dava takip ve icra giderleri,

ğ) Avukatlık, danışmanlık ve denetim ücretleri,

h) Birlik meclisi kararı, ilam ve sözleşmelere dayanan harcamalar ve borçlar,

ı) Yatırım ve proje giderleri,

i) Kamu ve özel sektör kuruluşlarıyla yapılan ortak hizmetler ve diğer proje giderleri,

j) Temsil, tören ve ağırlama giderleri,

 

Birlik bütçesi

 

Madde 48- Birliğin çalışma programına uygun olarak hazırlanan bütçe, birliğin malî yıl ve izleyen iki yıl içindeki gelir ve gider tahminlerini gösterir, gelirlerin toplanmasına ve harcamaların yapılmasına izin verir.

Bütçeye ayrıntılı harcama programları ile finansman programları eklenir. Bütçe yılı Devlet malî yılı ile aynıdır. Bütçe dışı harcama yapılamaz. Birlik başkanı veya harcama yetkisi verdiği birlik müdürü, bütçe ödeneklerinin verimli, tutumlu ve yerinde harcanmasından sorumludur.

 

Bütçenin hazırlanması ve kabulü

 

Madde 49- Birlik başkanı tarafından hazırlanan bütçe tasarısı en geç Ekim ayının birinci gününden önce yönetim kuruluna sunulur. Yönetim kurulu, bütçeyi inceleyerek görüşüyle birlikte Kasım toplantısında meclise yazılı olarak sunar.

Meclis, bütçe tasarısını Kasım toplantısında, aynen veya değiştirerek kabul eder. Ancak, meclis bütçe denkliğini bozacak biçimde gider artırıcı ve gelir azaltıcı değişiklikler yapamaz. Bütçe malî yılbaşından itibaren yürürlüğe girer. Yönetim kurulunun meclise sunacağı bütçe tasarısında, su kullanım hizmet bedeli tarifesi ile devir sözleşmesinin ilgili hükümleri gereğince DSİ ve Birlik temsilcilerinden oluşan muayene heyeti tarafından hazırlanan muayene raporunda belirtilen, bakım-onarım çalışmalarının zamanında ve tam olarak yapılmasını sağlayacak yeterlilikte ödenek bulunması zorunludur.

Bütçe, tahsil edilecek su kullanım hizmet bedeli tutarının, cazibeli sulama tesislerini devralan birliklerde en az % 30’unu, pompajlı sulama tesislerini devralan birliklerde en az % 15’ini, yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım işlerinde kullanmak; devralınan sulama tesisinin bir bölümünün cazibeli, bir bölümünün pompajlı olması durumunda, cazibeli ve pompajlı alanı göz önüne alarak yatırım geri ödemeleri ile bakım ve onarım payını % 15 ila 30 arasında olması esasına göre hazırlanır. Tamamen ya da kısmen pompajlı sulama tesislerini devralan birliklerde, bir önceki yıl sulamada kullanılan toplam enerji bedelinden aşağı olmamak kaydıyla, bütçede uygulama yılı içinde kullanılacak enerji bedelinin ödenmesini sağlayacak ödenek tefrik edilir.

 

Bütçenin onaylanması ve yürürlüğe girmesi

 

Madde 50- Birlik meclisince kabul edilen bütçe, ilgili DSİ Bölge Müdürünün onayı ile yürürlüğe girer. İlgili DSİ Bölge Müdürü birlik meclisi tarafından kabul edilen bütçeyi on beş gün içinde onaylayarak ya da bütçede uygun görmediği unsurları belirterek, yeniden görüşülmesi istemiyle birlik başkanlığına gönderir. Birlik meclisi, bütçe tasarısının iade edildiği günden itibaren yedi gün içinde toplanarak ilgili DSİ Bölge Müdürü tarafından belirtilen hususlar doğrultusunda bütçede gerekli düzenlemeleri yapar ve onaylanmak üzere tekrar gönderir. Gerekli düzenlemeler yapılarak kendisine ikinci defa gelen bütçeyi ilgili DSİ Bölge Müdürü üç gün içinde onaylar. İlgili DSİ Bölge Müdürü tarafından onaylanmayan bütçe yürürlüğe girip uygulanamaz, bu şekilde bütçe uygulaması yapan harcama yetkilisi şahsen sorumlu olur.

 

Harcama yetkilisi

 

Madde 51- Birlik bütçesinin harcama yetkilisi birlik başkanıdır. Birlik başkanı bu yetkisini birlik müdürüne devredebilir.

 

Kesin hesap

 

Madde 52- Her yıl bütçesinin kesin hesabı, birlik başkanı tarafından hesap döneminin bitiminden sonra Mart ayı içinde yönetim kuruluna sunulur. Kesin hesap, birlik meclisi’nin Nisan ayı toplantısında görüşülerek karara bağlanır. Karara bağlanan kesin hesabın bir sureti ilgili DSİ Bölge Müdürlüğüne yazılı olarak gönderilir.

 

Geçmiş yıl bütçesinin devamı

 

Madde 53- Herhangi bir nedenle yeni yıl bütçesi kesinleşmemiş ise yeni bütçenin kesinleşmesine kadar, geçen yıl bütçesi uygulanır.

Bütçenin kabulüne kadar yapılan işlemler yeni yıl bütçesine göre yapılmış sayılır.

 

Gelecek yıllara yaygın hizmet yüklenmeleri

 

Madde 54- Birlik meclisinin kararı ile devralınan sulama tesislerinin işletme bakım ve onarımıyla ilgili işler, süresi birlik meclisinin görev süresinin bitimini izleyen altıncı ayın sonunu geçmemek üzere ihale yoluyla üçüncü şahıslara gördürülebilir.

 

Birliğin tutacağı defter ve kayıtlar

 

Madde 55- Birlikte;

a) Meclis ve Yönetim Kurulu Karar Defteri

b) Gelen ve Giden Evrak Kayıt Defterleri

c) Sulayıcı Kullanıcı Kayıt Defteri

ç) Defteri Kebir

d) Yevmiye Defteri

e) Envanter Defteri

f) Kasa Defteri

g) Demirbaş Defteri

ğ) Sulama işletmeciliği ile ilgili olarak devreden kuruluşun bildireceği kayıt ve defterler tutulur.

Belirtilen bu defterler, bilgisayar ortamında da tutulur.,

 

Birliğin Denetimi

 

Madde 56Birliğin idari ve mali denetimi, her yıl valiler tarafından yapılır veya yaptırılır. Birliğin idari ve mali denetimini yapmak üzere vali tarafından, vali yardımcısının başkanlığında; defterdar, tarım il müdürü, DSİ bölge müdürü ve il mahalli idareler müdürü veya bunların görevlendirecekleri temsilcilerden oluşan bir denetim komisyonu kurulur. Denetim komisyonu raporu, valilik tarafından kamuoyunun bilgisine sunulur. Komisyon tarafından yapılan denetim sonucu tespit edilen kamu zararı tahsil edilmek üzere sorumlulara tebliğ edilir. Tebligattan itibaren otuz gün içinde ödemenin yapılmaması veya tespit edilen kamu zararına sorumlular tarafından itiraz edilmesi durumunda dosya hakkında karar verilmek üzere vali tarafından Sayıştay’ a gönderilir. Sayıştay kararının kesinleşmesinden sonra kamu zararı sorumlular tarafından otuz gün içinde birlik hesabına yatırılır. Tespit edilen kamu zararı, sorumlular tarafından otuz gün içinde yatırılmaması halinde 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre tahsil edilir.

Birlik, DSİ’ nin bağlı olduğu Bakanlığın idari ve teknik denetimine tabidir. Birlik, Sayıştay tarafından da doğrudan denetlenir.

Birliğin hesaplarını ihtiyaç halinde sermaye piyasasında bağımsız denetimle yetkili kuruluşlar listesinde yer alan bağımsız denetim kuruluşlarına denetlettirebilir.

 

Birlik ve Birlik üyelerinin sorumlulukları

Madde 57- Birlik adına yapılan her türlü sözleşme ve taahhütten birlik tüzel kişiliği sorumludur.

 

Birlik hizmetlerinden faydalanma

Madde 58- Birlik hizmetlerinden faydalanmak isteyenlerin, birlik ile sözleşme imzalamaları zorunludur.

Bu sözleşmede; sulama için su kullanıcıların uymaları gereken hususlar, beyan zamanları ve esasları, beyanda yer alacak hususlar, su kullanıcılar tarafından zamanında ödenmeyen su kullanım hizmet bedelleri için, birlik meclisince öngörülen gecikme zammı oranı, birlik meclisince belirtilen ödeme zamanlarına uyulacağına ilişkin hükümler vb. hususlara yer verilmesi zorunludur.

 

Madde 59- Birliğin görev alanında bulunan tesisten istifade eden su kullanıcıları, birlik üyesi olmasalar dahi, sulama işletme faaliyetlerine ilişkin olarak birlik meclis ve yönetim kurulu tarafından alınan kararlara diğer birlik üyeleri gibi uymaya ve yükümlülüklerini zamanında yerine getirmeye mecburdur. Üye olmayan su kullanıcılarının sulamadan faydalanmayla ilgili hakları kısıtlanamaz. Ancak, malî mükellefiyetleri birlik meclisi kararı ile iki katına kadar artırılabilir.

 

Yönetmelik yapılması

 

Madde 60- Ana statünün uygulanmasına ilişkin esaslar yönetmeliklerle düzenlenir. Yönetmelikler, diğer meclis kararları gibi yürürlüğe girer.

 

Ceza Uygulaması

 

Madde 61- Hazırlanan su dağıtım planında belirtilen zaman veya süre dışında sulama yapan birlik üyelerine suladığı her dekar arazi başına su kullanım hizmet bedelinin, birlik üyesi olmayanlara ise suladığı her dekar arazi başına birlik meclisince o yıl için belirlenen su kullanım hizmet bedelinin iki katına kadar; tekrarı halinde her defasında ayrı ayrı olmak üzere dört katına kadar yönetim kurulu kararıyla idarî para cezası verilir.

Sulama beyannamesi vermeden ya da eksik beyanname ile sulama yapan birlik üyelerine, suladığı her dekar arazi başına birlik meclisince o yıl için belirlenen su kullanım hizmet bedelinin iki katına kadar; birlik üyesi olmayanlara suladığı her dekar arazi başına birlik meclisince o yıl için belirlenen su kullanım hizmet bedelinin iki katına kadar yönetim kurulu kararıyla idarî para cezası verilir. Birlik tarafından verilen idari para cezaları muhatabınca bir ay içinde birliğe ödenir.

 

 

 

 

Birliğe katılma ve ayrılma

 

Madde 62- Birliğe üyelik, üye olmak isteyen su kullanıcılarının müracaatı ve birlik yönetim kurulunun kabulü ile olur. Ayrılmada ise su kullanıcının yazılı müracaatı yeterlidir. Birlik üyeliğinden ayrılan su kullanıcıları birlik meclisince üye olmayan su kullanıcıları için belirlenen mali mükellefiyetleri yerine getirmeleri şartıyla birlik hizmetlerinden faydalanabilir.

 

 

Ana Statü Değişikliği

 

Madde 63- Birlik ana statü değişikliği, birlik meclisi üye tam sayısının üçte iki çoğunluğunun kararı Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nın onayı ile gerçekleşir.

 

Birliğin tasfiyesi

 

Madde 64- Birlik meclisi, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğunun alacağı kararla sulama sezonunu tamamlamak şartıyla feshedilebilir. Birliğin tasfiyesini yönetim kurulu yürütülür.Tasfiye işlemleri en geç bir yıl içinde sonuçlandırılır. Birliğin her türlü mal varlığı, tesisin işletme bakım ve yönetim sorumluluğunu devralacak yeni birliğe aktarılmak üzere DSİ’ ye teslim edilir.

Sulama tesisini devreden kuruluş olarak DSİ’ nin birliğin mal varlığı ya da borçları hakkında yetkisi ve sorumluluğu yoktur. Çalışanların ve DSİ’ nin alacakları öncelikli olarak ödenir.

 

Yürürlük:

 

Madde 65- Bu Ana Statü hükümleri Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nın onayından sonra yürürlüğe girer.

 

Yürütme

 

Madde 66- Bu Ana Statü hükümleri birlik başkanı tarafından yürütülür.